Xbox One: Je 720p problém? Aneb zkušenosti s Battlefield 4 a Call of Duty: Ghosts

Call-of-Duty-Ghosts1

Na internetu se vytvořila aféra přezdívaná “resolutiongate” ohledně toho, že většina současných her pro Xbox One nenabízí Full HD (1080p) rozlišení, ale obvykle pouze 720p, případně 900p (1 600 x 900). Člověk z hysterie internetových diskusí pojal podezření, že snad takovou hru ani nemá cenu hrát, jak hrozně vypadá, a Xbox je na vyhazov. V 720p běží především Battlefield 4 a Call of Duty: Ghosts. Je snížené rozlišení poznat a ovlivňuje hraní?


1080p zatím vysoká meta

Od konzolí nové generace, tedy PlayStation 4 a Xbox One, se tak nějak očekávalo, že jedním z hlavních rozdílů oproti generaci minulé bude kromě jiného lepší grafika v nativním Full HD rozlišení. Upřímně řečeno, čím bylo oznámení a vydání konzolí blíž, víc a víc jsem o Full HD pochyboval, protože technologie se od dob uvedení Xbox 360 a PlayStation 3 pohnuly vpřed příliš rychle a stále hýbou, nehledě na to, že v době uvedení minulé generace to byly právě konzole, které měly nad počítači náskok (nabídly výkonné procesory, které nebyly u PC v té době ještě běžné, grafické čipy s podporou v té době “technologií budoucnosti”). To se tentokrát neděje, už dnes jsou konzole cca rok zaostalé a to ani nemluvě o úsporném hardware, který používají. S grafickou kartou v ceně 100 USD prostě nelze dělat zázraky.

1080p se tak ani v případě jedné z konzolí příliš nenosí, na 4K (pokud se nebude jednat o plošinovky nebo pouhé video) zapomeňte ihned a úplně. Jistě, jsou tu náznaky Full HD, jako Forza 5 (exkluzivně pro Xbox One), Assassin’s Creed IV (na PS4 v 1080p, na Xbox One v 900p) – ovšem s enginem pro minulou generaci konzolí, NFS Rivals (závodní hra s ne příliš pokročilou grafikou), přepracovaný Tomb Raider nebo další exkluzivity jako Killzone. Nicméně u multiplatformních her skutečně nové generace, jako je např. Battlefield 4, už ani mírně výkonnější PlayStation 4 nestačí na víc než 900p. Situace se bude určitě zlepšovat s tím, jak vývojáři budou nové konzole poznávat, učit se s nimi (především s ESRAM u Xbox One), no a výrobci konzolí zase vylepšovat ovladače, vývojářské nástroje nebo firmware, ovšem stejně tak dopředu půjdou technologie okolo.

U nové generace konzolí bych tak přestal řešit grafiku, která prostě nikdy nebude ani zdaleka srovnatelná s PC, ale soustředil se na nové možnosti, které přináší – díky 8jádrovým procesorům už jsou schopné dobře pracovat s fyzikou a umělou inteligencí. Díky vylepšeným síťovým funkcím je a bude možné mít kvalitnější multiplayer, některé výpočty lze provádět centrálně na serveru (viz. třeba plánovaná hra Crew má ze serveru poskytovat data o počasí, dopravě a policii).

720p na Xbox 360 a Xbox One

Ještě bych se – ač krátce – chtěl věnovat jednomu mýtu, se kterým někteří lidé přicházejí, a sice že nová generace konzolí nepřináší nic nového, pokud nabízí stejné rozlišení 720p. Pokud necháme stranou všechny ostatní aspekty, jako je výrazně zvýšený procesní výkon (tedy možnost násobně lepší práce s fyzikou nebo umělou inteligencí), možnost větších herních světů díky mnohonásobně větší paměti, kvalitnější zpracování zvuku nebo fakt, že nejmodernější hry staré konzole už nezobrazovaly ani v 720p, ale obvykle v rozlišení nižším (600p nebo ještě méně), případně ještě bez vyhlazování hran, což vyústí ve skutečně “zubatý” herní zážitek, je tu jeden zásadní rozdíl: ostrost obrazu, dohledová vzdálenost, efekty a obecně grafické technologie.

image

Porovnání Battlefield 4 na Xbox 360 a Xbox One, zdroj: YouTube

Pokud si pustíte totožnou hru pro Xbox 360 a Xbox One, i kdyby obě běžely v 720p (viz. Battlefield 4 výše), okamžitě a na první pohled poznáte rozdíl v ostrosti – Xbox One verze bude vždy výrazně ostřejší, detailnější a obrazově bohatší. Nabídne ostřejší textury (které by se ani do paměti Xbox 360 nevešly), lepší filtrování textur (opět ostřejší), složitější modely nebo jejich větší množství (např. více trávy, vegetace, stromů apod.), ale také kvalitnější stíny (buď méně zubaté, nebo bez “problikávání”) a mnohem více částicových efektů s vyšší kvalitou (např. odlétávající kousky po průstřelu, jiskry apod.). Rozdíly uvidíte také v efektech, jako je např. rozmazání obrazu – v případě Xbox 360 bude takový efekt velmi zjednodušený a nehezký, s nízkou kvalitou a rozlišením, Xbox One v tomto směru bude mít opět minimálně 4x lepší výsledek (subjektivně).

720p: problém?

Už ale nebudu zdržovat a přejdu k tomu hlavnímu, proč tenhle zápisek píšu – jaký je rozdíl mezi 720p a 1080p při hraní na konzoli, zda to obecně lze poznat a zda nižší rozlišení nějak ovlivňuje hraní.

Už právě díky tomu, že je obraz na Xbox One oproti Xbox 360 vždy – i při stejném rozlišení – detailnější a ostřejší, má “nedostatek” 720p výrazně menší vliv na kvalitu obrazu než dříve. Pokud hra správně používá vyhlazování, rozdíl oproti 1080p pravděpodobně nemáte šanci poznat, i kdybyste hry zkoumali vedle sebe.

Čili, když budu upřímný, byl jsem velmi překvapený, jak dobře Battlefield 4 a Call of Duty: Ghosts v 720p na Xbox One vypadají, nicméně je pravda, že Ghosts rozhodně nevypadají jako “next-gen” hra, graficky je hra sice povedená, ale chybí jí spousta efektů a grafických vylepšení, které z Battlefield 4 dělají velmi autentickou a bohatou podívanou – především umí BF4 skvěle pracovat se světlem a stíny, vše má patřičnou hloubku. Ghosts jsou grafiky plošší, zastaralejší, ač stále pěkní.

720p není problém, efekty a vyhlazování ano

Jasně jsem tedy zjistil, že 720p v žádném případě neomezuje ani hru samotnou, ani vnímání grafiky. Mnohem větší problém však dělají efekty a (jejich) vyhlazování, které na konzolích oproti PC skutečně “není ono”, kvalita je výrazně nižší.

image

Battlefield 4 na Xbox One, PS4 a PC, zdroj: Digital Foundry

Obrovsky je to znát v Battlefield 4 u tenkých objektů v dálce (jako jsou kovové vzpěry, kabely a lana, konstrukce budov nebo kovové sloupy vysokého napětí), které ani v 900p na PlayStationu 4 nevypadají tak dobře jako na PC (jsou zubaté a kazí příjemný dojem z obrazu), na Xbox One je situace ještě horší, protože kromě nižšího rozlišení – mám pocit – používá Xbox One verze hry i nižší kvalitu vyhlazování a/nebo rozostření v dálce.

image

Battlefield 4 na Xbox One, PS4 a PC, zdroj: Digital Foundry

V případě Ghosts jsem viděl úplně stejné problémy, mám však pocit, že častěji (resp. na více objektech, ve více scénách), stejně tak u Assassin’s Creed IV (lana lodí v dálce), ale i u Forzy 5 v 1080p se vyhlazování úplně nepovedlo, nicméně zde nejen v dálce. U Assassin’s Creed IV není mezi Xbox One a PS4 významný rozdíl (alespoň z toho, co jsem měl možnost postřehnout z hraní na obou konzolích), tady, myslím, efekty pokulhávají obecně.

Jako jasný vítěz z her však vyčnívá Ryse, který i přes snížené rozlišení 900p má vynikající kvalitu obrazu, špičkové vyhlazování, které funguje v 99 % případů, i další efekty. Tady smekám. Nicméně, abych byl férový, jedná se o “koridor”, s pouze 30 snímky za vteřinu – v takovém případě se kvalita drží mnohem snadněji než u otevřených her, jako je Assassin nebo Battlefield.

Výsledek: někdy znát, jindy ne

V příspěvku jsem se věnoval mnoha věcem, všechny jsem jen nakousl a pořádně vlastně nic nerozepsal. Proto by se asi slušelo, aby aspoň závěr byl jasný – jaké je tedy zhodnocení vlivu nižšího rozlišení v hrách? Ani tady to není jasné. Když pominu, že se bude situace zlepšovat, jak vývojáři naberou zkušenosti, hlavní rozdíl tkví v jednotlivých hrách a často jen v konkrétních lokacích.

cod-ghosts-bf4-xbox-one

Jsou hry, kde nižší rozlišení má jen velmi malý, bez přímého porovnání neznatelný, dopad. Příkladem budiž Assassin’s Creen IV, které jsem hrál jak na Xbox One, tak na PS4 a rozdíl je nepostřehnutelný (900p versus 1080p ve prospěch PS4). Takové Call of Duty: Ghosts má stejné problémy (s ostrými, pixelovatými hranami a obrysy v některých efektech) jak na PS4, tak na Xbox One, jen na Xbox One samozřejmě při 720p oproti 1080p více praští do očí. Největší rozdíl jsem ale pozoroval v první misi Battlefield 4, kde je kupa stožárů, rozestavěných budov a jeřábů, které opravdu silně ruší hráčovo oko – zde má PS4 jasně navrch.

Tak či onak ale vypadají hry už teď velmi dobře a zcela jasně lépe než na předchozí generaci (i při stejném rozlišení). Kdo to nevidí, je slepý. Nicméně kdo chce kvalitní grafiku, konzole už dávno nejsou (a vlastně od dob PS2 a Xbox nikdy nebyly) správnou volbou, za počítači budou vždy více či méně pokulhávat, i když se teď alespoň co se technologií týče rozdíl zase výrazně snížil.

Mám na závěr však ještě dvě teze:

  1. U nové generace konzolí jsem nedoufal až tak významně ve vyšší rozlišení, které – pokud jsou efekty a vyhlazování správné – nehraje roli. Doufal jsem ale právě ve vyšší kvalitu efektů – s většinou her na Xbox 360 bych z grafického hlediska neměl žádný problém, kdyby ale efekty nezpůsobovaly zubaté hrany nebo stíny neproblikávaly (viz. Assassin’s Creed III). Jenže zatím se ani to 100% na nových konzolích nedaří (i když uznávám, že stíny doznaly velkého pokroku a efekty jsou znatelně ostřejší, ještě to ale není ono). Opět ale věřím, že se zkušeností vývojářů se dočkáme i toho.
     
  2. Měli bychom si konečně zvyknout na to, že nová generace není/nebude o grafických orgiích – to prostě s daným hardware není možné. Líbí se mi ale myšlenka, že nová generace bude o lepší fyzice, lepším multiplayeru, lepších online zážitcích, propojování žánrů – na to se těším.
Advertisements

Posted on 1.2.2014, in Xbox and tagged , . Bookmark the permalink. 1 komentář.

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: