Další postřehy z Xbox One: Kinect v různých prostředích, multiplayer

PC261195

Tak už je to měsíc od chvíle, co u nás UPS “zazvonila na dveře” a přivezla z Anglie Xbox One. V prvním příspěvku jsem se věnoval všem hlavním postřehům, ve druhém hrám a ovladači (ten jsem mimochodem doplnil), pak YouTube, no a dnes přidávám postřehy z používání Kinectu v různých prostředích, pár mých tipů a poznatků ohledně jeho umístění, no a taky z multiplayeru na Xbox One (Forza a Ryse).

Kinect na koleji, v obýváku, v ložnici…

Středobodem zážitků s Xbox One je nová generace senzoru Kinect dostupného ihned s každou konzolí v krabici. Senzor vidí (ve světle i ve tmě díky infra čidlům), slyší, měří teplotu a tep, rozpozná, kde je ovladač a kdo ho má v ruce, umí poznat, zda máte zavřenou, nebo otevřenou dlaň… To vše víme. Dnes chci krátce sepsat pár svých dojmů, zkušeností a snad i několik rad a poznatků ohledně jeho používání v různých prostorech (různá akustika a velikost, vzdálenost i výška).

Na koleji

PB290090 WP_20131214_004

Náš pokoj na koleji, kde konzole i senzor strávily největší část času, je relativně velký, má vysoký strop, tvrdé povrchy, trpí proto na ozvěnu a lámání zvuku – žádný koberec, pohovka nebo mohutné závěsy se záclonami, žádná izolace nebo utěsnění oken.

Zde ve většině případů funguje bez problému hlasové ovládání – případy, kdy nezareaguje, jsou spíš ojedinělé (o to asi víc naštvou) nebo zaviněné blízkostí u reproduktorů. Horší to však je ohledně jeho umístění – televize i Kinect jsou hned před postelí, čili povrch postele pro něj představuje zem, což působí problémy – alespoň 60cm umístění nad zemí tak není splněno. Dále není splněna vzdálenost dvou osob (minimálně 1,8 m), a tak někdy zlobí rozpoznání toho, kdo má v ruce ovladač; s jednou osobou nemá problém. Podle infra a hloubkového záběru také těžko rozpoznává obrysy těla, protože příliš blízko jsou natažené nohy, které obraz “přehluší” a oproti zdi, o kterou se opíráme, pak těžko pozná osoby. Ovládání nabídek gesty moc dobře nefunguje – v jednom ještě ano, ve dvou už ne.

Situace se zlepšila, když jsem zkonstruoval poličku nad televizi, senzor se dostal výš, trochu dokonce vidí opravdovou zem, dostal se dál od natažených nohou a mnohem méně zmatkuje v případech, kdy jsme u televize dva. Nicméně není to 100%, ovšem vinou nesplnění požadavků jasně deklarovaných na krabici – naše chyba.

V obýváku

WP_20131221_024 WP_20131221_025

Na svátky jsem vzal konzoli i senzor domů, abych novou výbavu ukázal doma a synovec s neteří si zablbli na Zumbě, Kinect Sports a já si vyzkoušel Xbox Fitness (mimochodem dává mi dost zabrat!). Je to klasický, poměrně moderní, ale menší obývák – 40" televize, domácí kino, zhruba 1,6 m od televize velká pohovka u stěny; koberce, závěsy, dřevo.

Hlasové ovládání je zde méně citlivé, protože se senzor nacházel buď blízko reproduktorů (před televizí, cca 50 cm nad zemí) nebo hodně vysoko, za hranou police (nad televizí, cca 1,7 m vysoko, bylo nutné jej už hodně naklonit dopředu), zvuky jsou zde tlumené (není ozvěna) a je nutné zvyšovat hlas.

Pohybové ovládání nabídek fungovalo celkem spolehlivě, lépe ale když byl senzor níže. Pohybové hry reagovaly dobře v obou polohách, možná o něco lépe, když byl senzor výše – měl lepší rozhled, ale překvapilo mě, že k problémům nedocházelo vůbec (velký palec nahoru!). Ideální varianta by byla přímo nad televizí.

V ložnici

PC261153 PC261198

V mé ložnici, pokoji doma, byla trochu kombinovaná situace jako v obýváku a na koleji – prostředí bylo podobné obýváku, včetně akustiky, ale televize byla menší, externí reproduktory zde nejsou, Kinect byl umístěn vysoko nad televizí (cca 1,5 m nad zemí), postel byla cca půl metru před televizí. Kinect ale už viděl zem, odlišil člověka od pozadí a jak ovládání hlasem, tak gesty fungovalo výborně – tady si nemám na co stěžovat. Z logiky věci jsem nezkoušel hraní pohybových her – po posteli opravdu skákat nehodlám a neteři to nedovolím.

Několik poznatků a rad

Z testů různého umístění Kinectu vyplynulo několik rad a poznatků, o které bych se s vámi chtěl podělit, protože by vám mohly velmi pomoci při umístění senzoru, ale také případné úpravě rozestavení zařízení a nábytku pro co nejlepší výsledky:

  • Dodržte doporučení pro umístění senzoru a velikosti prostoru od Microsoftu – skutečně by měl být minimálně 0,6, maximálně 1,8 metrů (ve větších místnostech) nad zemí, nikdy ne blíže než 1,4 metru od pohovky (osob).
  • Lepší výsledky jsem měl, pokud byl senzor výše než níže (nemluvím nutně o hraničních 1,8 metrech, ty jsou dobré spíš pro velké místnosti, ale určitě doporučím 1 metr nad zemí. Čím jste blíž, tím je toto důležitější (jeho umístěním do vyšší polohy vlastně zvyšujete jeho vzdálenost – představte si trojúhelník).
  • Vždy se snažte, aby senzor viděl podlahu.
    WP_20131228_007
  • Je vhodné, abyste nebyli úplně u zdi (neopírali se o zeď) – pro Kinect tak můžete se zdí splynout, zvlášť pokud jste od Kinectu dál. Ideální stav je pohovka uprostřed místnosti, nebo kousek od zdi – není to úplně nejdůležitější, ale bude pak lépe fungovat ovládání nabídek rukou.
  • Poměrně dobře při polohování senzoru a úpravě prostoru poslouží zobrazení teploty/hloubky prostoru v nastavení Kinectu (zobrazení, kdy je vše v obrysech a barevných odstínech od modré do červené). Pokud nedokážete na obrazu rozlišit obrysy osob, může to být problém.
    WP_20131228_006
  • Senzor by měl být co nejdál od reproduktorů, zvlášť pokud máte výkonný audio systém – Kinect je sice poměrně vyspělé a inteligentní zařízení, pokud do něj budou řvát dva velké reproduktory z obou stran, bude reagovat na váš hlas, jen když budete opravdu hlasití (jednoduše když budete křičet).

Obecně se mi jako nejlepší ukázalo mít Kinect ve výšce očí sedícího člověka (cca onen metr nad zemí), ve vzdálenosti cca 2-3 metrů. V každém případě ale doporučuji při jakémkoliv pohybu senzoru použít funkci jeho kalibrace v nastavení.

Multiplayer na Xbox One

WP_20131221_007 PC261185

Začnu hned pozitivně, protože v tomto případě ani jinak začít nemůžu: online hraní na Xbox One (odzkoušeno na Ryse a Froze 5) je ve všech ohledech povedené a lepší než na Xbox 360. Vlastně jsou k tomu jen dva jednoduché důvody, které to vše “zapříčinily”:

  1. Hry na Xbox One využívají (a vývojáři mají zdarma dostupné) dedikované servery.
  2. Nový hlasový chat je jasnější a čistší něž dříve.

Díky dedikovaným serverům se skutečně silně redukuje (ne-li smazává) rozdíl mezi uživateli s pomalejším a rychlejším internetovým připojením. Doma, kde nemáme příliš kvalitní internetové připojení (průměrná rychlost, nepříliš dokonalá odezva), nebylo hraní online nikdy úplně ideální, a to ani nemluvě, pokud jsem měl hru hostovat, nebo ji hostoval někdo s pomalým připojením. Dnes je hra hostovaná na serveru Microsoftu a je to sakra znát – ke zpomalení nebo zpoždění dochází jen výjimečně, v závodech 16 aut ve Forze 5 nevidím žádné zásadní “skákání” ani náhlé přemisťování aut, o kooperaci dvou hráčů v Ryse pak nemá smysl ani mluvit.

Nový hlasový chat na Xbox One… to je oproti starší konzoli nebe a dudy. Hlas je kvalitní, všemu dobře rozumím, žádné ruchy a šumy – i zde Microsoft “dodal”, co slíbil.

Advertisements

Posted on 28.12.2013, in Xbox and tagged , , . Bookmark the permalink. Komentáře: 3.

  1. Cao, muzu mit dotaz k tvemu xboxu? Jak je to s tim prihlasenim kdyz. Nemam zadny ucet. Muzu si to zalozit normalne na svoji adresu nebo musim mit nejakou fiktivni ze zeme prodeje? A jak je to s tim nakupem. Mam samozrejme jen ceskou kreditku nebo paypal. Je mozne si pres to neco koupit?

    Jo a jeste jeden dotaz ohledne kinectu. Je vazne tak dobry? Asi tezko budes porovnavat s kamerou PS4, ale zajimal by me tvuj nazor. Jestli za to Ty penize stoji. Nejvetsi deviza xboxu je totiz kinect, tak jsem na nej nejvice zvedav.

    Diky za odpoved…;-)

    • Ahoj, ohledně účtu: na Xbox One jsem ho popravdě nezakládal, takže nevím, ale předpokládám, že nepovolí vytvořit český. Nicméně pokud opravdu nemáš Xbox, resp. Microsoft účet (Live, Windows Live, Hotmail, …), tak stačí jít na xbox.com a účet si založit, jaký chceš. Ohledně placení: je zatím možné pouze přes PayPal, českou platební kartu to nevezme. PayPal přidáš ve správě účtu na xbox.com po přepnutí na UK region (vlevo dole), pak budeš mít možnost Add PayPal. Je nutné si v UK verzi webu nastavit UK adresu – ta je vyžadovaná pro nákup na UK marketu. Český pro Xbox One zatím není otevřený. Neboj, neovlivní to ani zemi účtu, ani jazyk, ani české nastavení.

      Na Kinect budu těžko odpovídat – pro mě to byl důvod koupě Xbox One (kromě trochy sympatie k Microsoftu a faktu, že mám Xbox 360). Je skutečně dobrý, řádově lepší než minulá generace. Zatím je ale pouze anglicky (případně německy apod.) a je třeba si na něj zvyknout. Má své mouchy, ale hodně z nich je závislých na prostoru, rozmístění ozvučení apod. Nemá smysl, abych se opakoval, můj článek jsi četl a asi i předchozí.

  2. Diky…:-) Poridim si ho taky.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: