Další zkušenosti s Xbox One: ovladač, Forza 5, Ryse, FIFA 14 (doplněno)

PC050089

Další “týden se s týdnem sešel” a já jsem měl opět možnost chvíli si pohrát s novou konzolí. Minule jsem mluvil o Xbox One velmi obecně a zabrousil jsem v podstatě tak trochu do všech směrů – od objednání´, přes záruku až po Kinect. Dnes chci přidat nějaké konkrétní poznatky z hraní na novém gamepadu, ale taky názory na Forzu 5, Ryse a novou FIFu.

Ovladač

Jak jsem psal už minule (a jak jste si určitě přečetli všude na internetu), gamepad na Xbox One doznal oproti Xbox 360 desítky změn, na první pohled se však stále jedná v podstatě o ten samý, povedený ovladač. Většina změn je skutečně téměř neviditelných, možná o to podstatnějších.

WP_20131128_005

Po několika hodinách hraní (rozložených ve více dnech; celkem to bude kolem 10), kdy jsem prakticky výhradně hrál na Xbox One a “stará třistašedesátka” ležela ladem, jsem vzal do ruky ovladač pro Xbox 360 a hrál Halo. Rozdíl oproti Xbox One ovladači je skutečně znatelný. Pozn.: Zatím jsem ještě ovladač nevybil.

Aktualizace (27. 12. 2013): Za celou dobu vlastnictví konzole (přesně měsíc) jsem ovladač nabíjel doposud 3x, což mi připadalo hodně oproti Xbox 360. Nicméně je třeba si uvědomit, že – když pominu, že nabíjení trvá asi o 40-50 % kratší dobu – jsem konzoli nešetřil a hrál na ni výrazně víc než na Xbox 360 (ten byl skoro pořád odložen stranou). Čili výdrž baterií v ovladači bude obdobná jako u Xbox 360 – při běžném hraní max. 2 hodiny denně budu nabíjet tak jednou za dva týdny.

Předně, úchop na novém ovladači je lepší, příjemnější – vždy mi starý ovladač přišel super, ale ukázalo se, že si ruce rády zvyknou ještě na něco lepšího. První pozitivní změnou je vylepšený tvar, resp. mírné vnitřní zúžení, madel – konce prstů pohodlněji dosednou a sevřou ovladač. Druhou změnou je odebrání vystupujícího lůžka pro baterie, to je nově integrované do těla ovladače. Přechod mezi madly a tělem ovladače je plynulejší a prstům nic nepřekáží.

WP_20131128_003 WP_20131128_004

Páčky mají menší, ale pohodlnější povrch (výraznější prohlubeň a oblé, vroubkované strany lépe vedou palce, ať už hrajete s využitím prohlubní, nebo hran, případně – jako já – to střídáte). Zároveň je mechanizmus plynulejší, má menší odpor a výrazně menší “mrtvou zónu”. Čili tam, kde na 360 páčky tlačily nebo nebyly přesné pro jemné pohyby, Xbox One exceluje.

Krátké, amatérské porovnání bumperů, triggerů a páček Xbox One a Xbox 360 ovladačů

Tlačítka (A, B, X, Y) zásadní změnou neprošla. Lépe vypadají a jsou lépe rozeznat (černý podklad s barevným znakem), prý jsou si o chlup blíž, ale je pravda, že se o něco lépe mačkají, s optimalizovaným odporem (to neumím vysvětlit). Celá čelní část ovladače, kde jsou triggery a bumpery, byla přepracována. Triggery mají ergonomičtější tvar, a tak netlačí do prstů, mají plynulý a tiše kultivovaný chod – stejně jako páčky jsou tak přesnější. Bumpery jsou tužší s jasným “klikem”.  Je třeba si zvyknout na jiný způsob ovládání – bumpery s triggery tvoří jakýsi tvar U (C, chcete-li), kdy prst by neměl být na vrcholku triggeru, jako u Xbox 360, ale v obloučku U/C, z triggeru jen přehmatáváte na bumper, který stisknete nikoliv posledním článkem, ale druhým.

Hry

Vůbec jsem se minule nevěnoval hrám, což je u herní konzole zavrženíhodná chyba, a tak bych to rád dnes napravil. Nicméně nečekejte podrobné recenze – nejsem recenzent her, ale jen dojmy a někdy i konfrontaci se světovým hodnocením na webu. Věnovat se budu Forze 5 (moje srdcovka, tedy vedle Halo samozřejmě), Ryse a trošku FIFě 14.

Forza 5

PC050093

Ačkoliv jsem ještě na PlayStationu hrál (a ujížděl) na Gran Turismo 2 a poté už jen na počítači mastil Need for Speed, s mírným dospíváním asi přišla potřeba něčeho propracovanějšího, kde si skutečně užiju jízdu s vysněnými, ale i obyčejnými auty. Na Xbox 360 mě chytla série Forza, začal jsem s Forzou 4, která je skvělá, dokonce si i jako náhradu za Need for Speed zahrál Forzu Horizon (a musím říct, že jsem se královsky bavil a doufám, že bude i next-gen verze). Logickým krokem proto bylo s novou konzolí pořídit Forzu 5, ale byl to i kalkul – závodní nebo sportovní hru můžete hrát pořád, tam vás žádný příběh neomezuje.

Forza 5 je oproti Forze 4 mnohem plynulejším, hezčím (to je snad samozřejmé), ale také osobnějším zážitkem. Hře se skutečně daří působit na city a přivést vás k “lásce k autům”, ať už to může znít jakkoliv nadneseně. Forza 5 je klidná, plynulá, krásná, ale také překvapivě epická (díky hudbě a prostřihům před a po závodě) a oproti Forze 4 v mnoha ohledech vylepšená. Dokonce i fyzikální model doznal změn a mám pocit, že opět k vyšší realitě, především v oblasti pneumatik, podvozku a jejich simulace.

Krátká ukázka hraní Forza 5 a chování Drivatarů

Ačkoliv se grafika přirozeně výrazně vylepšila, netřeba ji popisovat. Už Forza 4 vypadala graficky skvěle, hlavně díky vylepšenému světlu a stínům, no a Forza 5 toto vše jen posouvá díky next-gen technologiím dál. Stíny a světla jsou přirozenější, textury detailnější, všechna auta s funkcí a kvalitou Forzavista (podrobné zpracování všech aut zvenčí i zevnitř), reálné interiéry, tratě vypadají jako živé (Praha mě potěšila, i když je samozřejmě silně upravená, aby se zde dalo závodit i s McLarenem P1). Velký kus práce autoři udělali na barvách aut, kdy se různé druhy laků správně chovají i na světle (třeba metalíza na slunci a ve stínu – na slunci je barevně výraznější, více třpytkavá, ve stínu zase plošší, méně sytá).

U Forzy 5 chci ale zmínit především dvě záležitosti – volné procházení kariérou a Drivatar. Ve Forze 4 bylo nutné kariérou procházet skupinu po skupině, závod po závodu. Forza 5 toto mění a už od začátku si můžete vybírat, který podnik chcete jet. Samozřejmě za předpokladu, že máte správné auto.

Úplným “game-changerem” je ale funkce Drivatar. Forza 5 využívá cloudových funkcí Xbox One a Microsoftích serverů a nahrává herní styl všech hráčů Forzy na internet a následně je poskytuje všem hráčům jako počítačem ovládaného, ale živě se chovajícího oponenta v závodech. Na trati se tak potkáte se svými přáteli z Xbox Live (předně), ale také s jinými závodníky z celého světa, které sice ovládá počítač, ovšem na základě jejich jízdního stylu. Je až neuvěřitelné, jak tato funkce funguje a jak moc hru změní – v offline závodech mám najednou pocit, jako bych hrál online! Už žádná hloupá umělá inteligence, která si jede svou dokonalou stopu, ale opravdoví lidé, kteří brzdí na poslední chvíli, vytlačí vás nárazem (opřením se o vás) ze zatáčky nebo vám blokují v předjetí.

Tady skutečně vidím skvělý příklad využití Microsoftem tolik propagovaného cloudu, který dokazuje, že to nejsou jen prázdná slova. Těším se tak, jak další hry něco podobného využijí a na co se můžeme těšit.

Ryse

PC050090

Ryse: Son of Rome je velmi krvavá rubačka z pohledu třetí osoby z období starověkého Říma od slavného Cryteku, jehož korunovačním klenotem je samozřejmě série Crysis, kde demonstruje svůj nepřekonatelný herní engine Cry Engine. Ryse byla původně Kinect hra pro Xbox 360, ale nakonec byla odložena a přetransformována do současné podoby pro Xbox One. Není to veledílo, ale ukáže vám, co konzole Xbox One dovede, protože jsou to skutečně grafické orgie.

Gamespot dal hře 4/10, IGN zase 6,8/10. Já osobně se přikláním k IGN a hodnocení kolem 6/10 je v pořádku. Ryse je především launch titulem, který má ukázat schopnosti Xbox One, což se mu bezezbytku daří – hezčí hru momentálně na next-genu nenajdete.

Krátká ukázka gameplay Ryse: Son of Rome ze dvou lokací (Řím a pláž)

Herní styl je takový, že ovládáte římského legionáře z pohledu třetí osoby a zabíjíte každého barbara na potkání. Hra je poměrně dost násilná a krvavá. Máte možnost použít tři druhy útoků – výpad mečem, odražení štítem a hod kopím. Přičemž se samozřejmě umíte krýt a překulit. Polomrtvého nepřítele můžete “dorazit” speciálním zakončením, které se sestává z mačkání série obvykle 2-4 tlačítek dle barvy (QTE). Za tato zakončení získáváte odměny (bonusové zkušenosti, život apod. – dle vaší volby). Za zkušenosti nakupujete vylepšení (pouze zakončovací akce nebo zvýšení vlastností; nové schopnosti, zbraně, zbroj a podobně bohužel nekoupíte – to je omezení).

Hra trpí několika problémy, které ji sráží z “úžasné” na “slušnou”. Já osobně vidím problémy tři – tím, že nemáte možnost vylepšovat svého hrdinu jinak než pár pohyby (a to jen zakončovacími), se boj stále opakuje (meč, odrazit, meč, zakončení a takhle 100x dokola) bez nějaké změny. Třeba nové nástroje, jiné zbraně – to jsou věci, které by toto silně eliminovaly. Druhým problémem je, že ve hře opravdu velmi rychle získáváte zkušenosti a pravděpodobně ještě před půlkou hry už nebudete mít co vylepšovat (ne že by to hrálo roli).

Za poslední a možná největší problém považuji ale příběh. Jste legionář Marius, kterému barbaři při útoku na Řím zavraždili rodinu. Marius se jde pomstít. To je vše. Navíc ještě proložené takovými klišé, že příběh působí zcela banálně. Nehledě na to, že single player má cca 6 hodin – na první posezení, než se dostanete pořádně do hry, odehrajete skoro pětinu.

Podtrženo, sečteno: Ryse je krásná podívaná a zábavná bojová hra z atraktivního prostředí, která má ale slabý příběh a příliš málo vývoje nebo změn (vylepšení, nové zbraně) během kampaně.

Aktualizace (27. 12. 2013): Ryse jsem už dohrál na “Soldier” obtížnost, nyní jej hraju na “Legendary” (snad se podaří, ale hlavně hledám collectibles) a odehrál jsem už nějakou tu hodinu multiplayeru a musím uznat, že v mém hodnotícím žebříčku Ryse výrazně stoupl. Dal bych dnes takových 7/10 celkem bez váhání – od poloviny příběhu je hra výrazně lepší, asi dva momenty jsou skutečně silné, s dobře vystavěnou atmosférou, ale hlavně multiplayer je skutečná zábava – nečekal jsem, že mě bude až tak bavit. Navíc je silně znát, že je multiplayer hostovaný na serverech Microsoftu, protože se nesetkávám se zpožďováním a jinými problémy (ač nemám super připojení).

FIFA 14

PC050095

Přiznám se, že fotbal nehraju. Jsem na hokej a baví mě série NHL, kde za největší pokrok považuji NHL 13. Přítelkyně je ale fotbalu nakloněna a – ačkoliv se každý rok rozhoduje mezi FIFou a PES – vždy skončí u FIFy. Chtěl bych tak shrnout poznatky z hraní next-gen FIFy, protože jsem viděl i FIFu 14 na Xbox 360.

Největší změnu neuvidíte v grafice jako takové, ačkoliv ta je samozřejmě výrazně lepší, detailnější a 1080p spolu s detailním trávníkem, vymodelovaným obecenstvem, vlnícími se dresy hráčů nebo kvalitními projevy počasí sportovní hře skutečně sluší, nicméně mnohem většího pokroku si všimnete u pohybů hráčů – ty jsou nyní plynulejší, plynule na sebe navazují, a tak neuvidíte ono staré skokové přecházení mezi pozicemi nebo pohyby. Hráči se pohybují ve většině případů téměř reálně a vše ještě završuje vylepšená fyzika míče, kde záleží i na tom, z jaké pozice a jakou částí nohy hráč míč kopne.

FIFA 14 na Xbox One – krátká ukázka gameplay Be a Pro

Umělá inteligence je prý lepší, nicméně ne dramaticky – zcela inteligentní hráči stále nejsou, ale je to lepší. Zvlášť inteligentní a důmyslný umí počítačový protivník být při offsidových pastech nebo při soubojích o míč v obraném pásmu.

Hru lze do jisté míry ovládat Kinectem – dávat hráčům povely (v Be a Pro), ale také je střídat nebo měnit strategii a rozestavení (v klasické hře). Kratším příkazům Kinect příliš nerozumí (např. na “Shoot” nebo “Pass it” nám moc nereaguje, ale na “Have a shot” nebo “Pass the ball” již ano). Zajímavé je, že Kinect snímá po odpískání, zda nemáte “komentáře” a pokud ano, trenér vás za to potrestá. Zatím jsme nepřišli na to, jak přesně to funguje, protože byla přítelkyně již několikrát potrestána, aniž by něco vyváděla, ale zřejmě to bude střet češtiny a rozpoznávání hlasu v angličtině.

Advertisements

Posted on 5.12.2013, in Xbox and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 1 komentář.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: