HTC 8X: uživatelská recenze po dvou měsících

HTC 8X modrý v krytu HTC HC-C810 upravený

Už velmi dlouho (dva roky?!) jsem na blog nic nenapsal. Od Windows Mobile a Symbianu jsem právě na ty dva roky přešel na Android a nyní jsem už dva měsíce hrdým majitelem Windows Phone 8 telefonu HTC 8X. No a tak jsem se rozhodl, že sepíšu mou uživatelskou recenzi, která se bude kromě samotného telefonu hlavně zabývat těmito tématy: jaký je operační systém Windows Phone 8 (především v porovnání s Androidem) a proč jsem si nevybral Nokii Lumii.

WP_20130803_020 IMAG0654

Vlevo: černý HTC 8X, vpravo: modrý HTC 8X (“California Blue”)

Za ty dva měsíce se mi do rukou mimochodem nedostal jeden kousek HTC 8X, ani dva, ale hned tři, přičemž dva jsou/byly moje. Tento fakt, ale také to, že se už dlouho o Windows Phone na internetu diskutuje, ale samozřejmě lidé dávají přednost ověřenému a známému Androidu, mě vedly k tomu, že sepíšu tuto uživatelskou recenzi. Upozorním, že nejsem profesionální recenzent mobilních telefonů (i když jsem jich měl požehnaně jak z pohledu výrobců, tak platforem – uzavřené platformy Nokia, Siemens, Sony Ericsson, Windows Mobile 6.0 a 6.1, Symbian, Android 2 až 4 a nyní Windows Phone 8).

Přechod na Windows Phone 8

Proč Windows Phone 8?

Měl jsem plně funkční HTC Desire S s Androidem 4.0, se kterým jsem neměl žádné faktické problémy – telefon fungoval, mechanicky byl naprosto v pořádku, snad jen baterie by si zasloužila téměř po dvou letech výměnu. Byl to mimochodem jeden ze dvou telefonů, které jsem měl nejdéle ze všech (spolu s Diamondem). Na Desire S jsem přesedlal z HTC Wildfire S proto, že jsem chtěl něco rychlejšího a vybavenějšího, ale zároveň relativně malého (myšleno 4" pro mě byl strop), v té době dvoujádra teprve začínala, navíc všechna měla přes 4" a Desire S nabídl s 3,7" výborný poměr cena/výkon.

Nicméně posledních několik měsíců, kdy jsem telefon nešetřil a opravdu jej naplno zapřáhl (myšleno využíval jsem všech jeho funkcí – od telefonování, přes e-maily, až po sociální sítě a RSS), jsem cítil, že je prostě a jasně pomalý. Jednojádrový procesor nebyl schopen bez výraznějšího čekání nebo záseků vše zpracovat. Nehledě na to, že zajetý Android se vždy znatelně zpomalí.

No a po dvouměsíčním uvažování jsem se nakonec rozhodl, že je třeba provést upgrade. Z vlastní zkušenosti (testy vlastních i půjčených telefonů od Lenova nebo Samsungu) jsem věděl, že Android má smysl s nejlépe 4jádrem, případně v čisté verzi se dá provozovat s dvoujádrem. Čistý Android jsem nechtěl, ale čtyřjádro s Full HD a úhlopříčkou k 5" taky ne.

Do Apple jsem se taky dvakrát nehrnul. No a co se vrátit zase po letech k Windows? Po počáteční nechuti jsem si rád zvykl na Windows 8, dlaždice se mi (nejen na tabletech) líbí, o Windows Phone je známo, že jsou rychlé a stabilní… No a tak už to bylo.

Windows Phone 8 versus Android

Začnu tím, že Windows Phone (v aktuální verzi 8) je nejenom od Androidu, ale i od iOS velmi odlišným systémem, který zastává několik základních principů, jež nebudou každému po chuti, u uživatelů Androidu s nimi Microsoft obvykle narazí jako kosa na kámen. Windows Phone se totiž snaží být co možná nejjednodušším (myšleno nekomplikovaným) systémem, který – po vzoru Metra – sází hlavně na čisté tvary, jednoduché barvy a typografii. Za běžných okolností tak z Windows Phone nikdy nemůžete udělat omalovánky. Zapomeňte proto na barevné a vykreslené ikonky, ale také na obrázkové pozadí. To můžete dát jen na zamykací obrazovku. Veškeré možnosti přizpůsobení v oblasti grafiky a zvuku je černé, nebo bílé pozadí, výběr barvy dlaždic na hlavní obrazovce a vlastní zvonění (nikoliv vlastní zvuky pro SMS, oznámení či e-mail – vybírat můžete pouze z předinstalovaných, což platí i o barvách dlaždic). Systém dlaždic a grafický styl Windows Phone je však velmi účinný a mně plně vyhovuje. V tomto duchu se nese celý operační systém i nativní nebo oficiální aplikace.

Windows_Phone_8

Aplikace si – tedy kromě těch systémových, nebo předinstalovaných v ROM od výrobce – nemohou dělat, co chtějí, vlastně vůbec nesmí zasahovat do systému jako takového, protože jsou zcela od systému oddělené. Mohou využívat jeho prostředků a funkcí, ale nemohou do něj zasahovat (stažená aplikace nemůže vypnout Wi-Fi, restartovat telefon nebo změnit jakékoliv nastavení). Musím ale vyvrátit mýtus, že je na Windows Phone málo aplikací – není to pravda. Je jich víc, než je třeba, jen oproti Androidu je poměr kvalitních ku nekvalitním výrazně lepší. Je ale pravda, že s rostoucí oblibou platformy se i toto mění a měnit bude. Mně osobně chybí jen a pouze aplikace pro ČSFD. 🙂 No a bylo by fajn, kdyby Google přestal blokovat vývoj oficiálního klienta pro YouTube, kterého musel Microsoft stáhnout ze Store.

WindowsPhone8vsAndroid

Při pohledu na specifikace špičkových Windows Phone telefonů (dvě jádra, 1 GB RAM, 16GB úložiště, 720p displej) si asi řeknete, že jsou to ořezávátka, protože papírově mají poloviční (ne-li nižší) výkon než top Android telefony a používají zastaralý hardware. To je ovšem obrovská výhoda Windows Phone: Microsoft jasně diktuje, jaký smí mít Windows Phone telefon hardware, díky tomu jsou plně odladěné ovladače i samotný systém v podstatě jen pro několik variant hardware (ve svět podstatě se mění jen velikost RAM, vnitřní paměti a rozlišení displeje). A tak je Windows Phone velmi rychlý systém i na nejlevnějších Windows Phone zařízeních.

Microsoft navíc výrobcům nedovoluje zasahovat do systému, resp. měnit jeho rozhraní, způsob fungování a podobně. Zapomeňte na speciální uživatelská rozhraní nebo grafické nadstavby ve stylu HTC Sense. Windows Phone telefony se od sebe příliš neliší ani vzhledem, a tak je vše o tom nabídnout lepší kvalitu, technologie, provedení, displej, ale hlavně exkluzivní aplikace.

Proč ne Lumii?

Logicky každého, kdo se ve světě Windows Phone pohybuje nebo aspoň trochu vyzná, napadne, proč jsem si nekoupil některou z Lumií od Nokie (Nokia se po smrti Symbianu a při pohledu na přesycený trh Androidu vrhla na platformu Windows Phone, na kterou ostatní výrobci kašlou, chytila svou šanci a dlouhodobě úzce spolupracuje s Microsoftem a své telefony i platformu jako takovou rozvíjí, za což samozřejmě dostává nemalé příspěvky od redmondského partnera).

2_-Nokia-Lumia-920-vs-HTC-8x-Head-to-Head-Or-Should-We-Say-Side-to-Side-Image-Courtesy-UK-Mobile-Review

Nokia Lumia 920 versus HTC 8X

Bude to možná překvapení, ale důvodem nebyla cena (HTC 8X kvůli konkurenčnímu boji s Nokií totiž nedávno celkem výrazně klesla cena), vše se točilo jen kolem designu a konstrukce. Nokie Lumie mají dvě charakteristiky, které mi nevyhovují: mají vypínací tlačítko na boku (jsem prostě zastáncem vypínače na horní hraně) a vyšší modely jsou velmi plastové (nemám výtky ke konstrukci, mám na mysli obvykle lesklý/hladký plast krytu).

Jinak ale nabízí Nokia, především na svých vysokých modelech, jako je Lumia 920 nebo 925, velmi zajímavé funkce, parametry a přídavné aplikace, které nikdo jiný nenabízí (vysoká citlivost dotykové vrstvy, a tak jde mobil ovládat i v rukavicích, AMOLED a IPS displeje, bezdrátové nabíjení, GPS navigační software zdarma nebo pokročilý správce paměti).

Windows Phone 8X by HTC

HTC8Xand8S

Uvedení Windows Phone 8 platformy spolu s HTC 8S a 8X

Platformu jsem měl vybranou, ale jaký koupit model? Už jsem zmínil, že Nokie Lumie byly sice logická volba, ale mé srdce mě táhlo jinam. Zůstávaly tak v podstatě jen tři možnosti: mé oblíbené HTC se dvěma modely, Samsung, který se mi nelíbí, a levný Huawei. Do finálního výběru prošlo nakonec pouze HTC, ale nebylo rozhodnuto, zda mi bude stačit nižší model 8S, nebo vyšší 8X. 8S je 4" stroj střední třídy, tedy s ideální velikostí pro mě, nabídne 512 MB RAM (dostačující), nicméně pouze 4 GB vnitřní paměti s možností rozšíření SD kartou. To je však pro Windows Phone velmi omezující faktor, protože systém neumožňuje instalaci aplikací ani přesun tempu na kartu. Nejvyšší 8X sice SD karty nenabízí, ale má 16 GB vestavěné paměti, která funkčně neomezuje a navíc mi bohatě stačí (nikdy jsem na mobilu nepotřeboval víc než 8 GB). Spolu s plnou integrací SkyDrive proto byl model 8X jasná volba.

Úplně správně bych měl telefon nazývat “Windows Phone 8X by HTC”, protože je to správný a oficiální název. Ten vznikl proto, že ve své době – na podzim 2012 – byl HTC 8X (spolu s méně vybaveným bratrem 8S) referenčním a také vlajkovým zařízením nové platformy Windows Phone 8, a tak se HTC s Microsoftem dohodli pro tento název (to ještě předtím, než se Microsoft v budování Windows Phone 8 spojil s ochotnou Nokií). Jak jsem ale už utrousil, budeme telefonu říkat familiárně HTC 8X (Jaroslavovi přece taky říkáme Jardo).

Technické parametry HTC 8X

  • Hardware
    Čipová sada/procesor Qualcomm MSM8960, dvě jádra 1,5 GHz (Snapdragon)
    Grafické jádro Adreno 225
    Operační paměť 1 GB
  • Paměť 
    Interní úložiště 16 GB (viditelných cca 14,5 GB, dostupných cca 11,5 GB)
  • Displej
    4,3" S-LCD2, rozlišení 720 × 1 280 bodů
    Kapacitní dotyková vrstva, tvrzené sklo Gorilla Glass 2
  • Funkce a senzory
    GPS, FM Rádio (s aktualizací GDR2)
    Pohybový senzor, digitální kompas, světelný senzor, senzor přiblížení
  • Fotoaparáty/kamery
    Zadní: Rozlišení 8 MPx, přisvětlovací dioda, automatické ostření, Full HD video
    Čelní: Rozlišení 2 MPx, široký úhel záběru
  • Konektivita/rozhraní
    GPRS, EDGE, UMTS (3G), HSDPA, HSUPA
    Micro SIM
    3,5mm jack sluchátka+mikrofon, Micro-USB
  • Baterie
    Kapacita baterie 1 800 mAh
  • Rozměry
    132,35 × 66,2 × 10,12 mm
  • Hmotnost
    130 g

Design a konstrukce

Už od HTC Touch Diamonda s Windows Mobile používám – s drobnou pauzou u Nokie E52 – telefony HTC. Tato společnost dlouhodobě dokáže navrhovat telefony s kvalitní konstrukcí, jejíž vrchol jsou současná “unibody” zařízení. Ze dvou důvodů jsem však měl strach: HTC 8X není kovový (kov preferuji kvůli odolnosti – u Diamonda i Desire S nebylo nikdy odřené ani opotřebené nic, co bylo z kovu) a mobil nemá výměnnou baterii.

Fakt, že má telefon vnější skořápku polykarbonátovou, mi nakonec po zvážení pro a proti nevadí. Při nabíjení nebo hraní her se dnešní mobily ochotně zahřejí a hliníková těla tomu dvakrát nepomáhají. Nehledě na to, že většinu zařízení pokrývá displej s povrchem z tvrzeného skla Gorilla Glass druhé generace, ke kterému mám důvěru (dotykový mobil bez tvrzeného skla bych si už nekoupil, protože všelijaké “ochranné” fólie nerad používám).

No a nevyměnitelná baterie? Opět jsem se zamyslel a přišel jsem na to, že jsem nikdy u žádného svého mobilu neměnil baterii. Žádný jsem neměl tak dlouho, aby to bylo vyloženě potřeba.

htc-8x-colors1

Na Windows Phone telefonech od HTC se mi velmi líbí design, povrch a použité barvy. 8X je k dispozici v usedlé černé, poměrně výrazné červené a žluté, ale nejčastěji jej uvidíte v modré (v barvě je vždy celý kryt a sluchátko, pouze displej je černý). Mně osobně se líbí všechny tři, ale nakonec jsem skončil u modré (původní černou jsem vyměnil).

Telefon je velmi, velmi tenký a i při všech těch hranách příjemně zaoblený, ačkoliv může do prstu při delším držení tlačit spodní hrana. Příjemnému úchopu pomáhá “soft-touch” (jakoby pogumovaná) povrchová úprava – tu mám rád z ThinkPadů a běžný plast v ruce už rád nemám. HTX 8X je také příjemně lehký (jen 130 g), ale zato poměrně velký – je výrazně větší než běžné 4,3" mobily.

WP_20130803_011 IMAG0666

Jako ostatní Windows Phone telefony nabídne i HTC 8X hardwarová a dotyková tlačítka. Pod displejem jsou to ta tři dotyková – tlačítko zpět, návrat na domovskou obrazovku a hledání (které má napevno přiřazenou funkci). Z hardwarových tlačítek je to nejprve na horní hraně vypínač, který se ale kvůli tenké hraně nemačká úplně dobře (Nokia má možná nakonec pravdu…). S bočními tlačítky tyto problémy nejsou, jejich stisk i odezva je špičková. Jedná se o úpravu hlasitosti řešenou klasickou kolébkou a (teď pozor, Androiďáci) spoušť fotoaparátu klasicky se dvěma polohami – ostření a pořízení záběru.

Displej, zvuk, fotoaparáty

4,3" obrazovka, kterou HTC 8X nabízí, má velmi dobré HD rozlišení (klasických 720p, čili 720 × 1 280 bodů) a příjemnou jemnost bodů “tak akorát” – nejedná se o zbytečné Full HD (které naštěstí zatím Windows Phone nepodporuje), ale ani o hrubé WVGA. Ač má telefon velmi pěkný obraz a syté barvy, je třeba říct, že se jedná “jen” o S-LCD2 panel, a tak černá není černá (v porovnání s AMOLED), pozorovací úhly nejsou úplně neomezené (v porovnání s IPS) a čitelnost na slunci je tradičně špatná. Výhodou AMOLED je navíc u Windows Phone úspora energie, jelikož černé plochy nespotřebovávají energii. Těch je navíc při tmavém tématu skutečně hodně.

WP_20130726_004 P6171115

Zvuková stránka je také příjemná. Hlavní systémový reproduktor pro zvonění a přehrávání hudby najdeme na zadní straně dole, hraje poměrně hlasitě (používám hlasitost 12 ze 30) a čistě. Po připojení sluchátek se navíc aktivuje rozšíření a zesilovač Beats Audio (viz. logo na zadní straně přístroje), který – k mému překvapení – není jen marketingovým trikem, ale skutečně dá zabrat vestavěnému audio čipu a zvuk ze sluchátek je mnohem lepší, výraznější a prokreslenější (v porovnání např. s Dolby Home Theater na mém notebooku Beats Audio jasně vede). To je také důvod, proč teď poslouchám na telefonu hudbu mnohem radši než na notebooku. Sluchátko má také čistý a dostatečně hlasitý zvuk, ruchy navíc odstíní dvojice mikrofonů v těle přístroje.

WP_20130803_008 WP_20130803_014

Na zadní straně nabízí HTC 8X hlavní fotoaparát s 8MPx BSI senzorem (v poměru 4:3 je to 8 MPx, při širokoúhlém 16:9 klesne na 6 MPx) a vyhrazeným obrazovým čipem, který dodává poměrně slušnou kvalitu, barevnost i světlost fotkám – z telefonů, které jsem měl, fotí HTC 8X nejlépe a nejrychleji. Fotoaparát nahrává také Full HD video. Nad displejem najdeme 2MPx kameru s širokým úhlem záběru pro videohovory, kvalita záznamu je opět výborná.

Výkon, výdrž

Jak už jsem zmínil výše, z pohledu telefonů s Androidem vypadají specifikace HTC 8X, tedy Windows Phone telefonu top třídy, celkem směšně, u Androidu by se jednalo o střední třídu. Jenže díky homogenitě v rámci hardwarové výbavy a díky tomu odladěným ovladačům a optimalizovanému systému pro daných pár konfigurací komponent se systém i všechny aplikace ovládají zcela plynule, bez jakéhokoliv náznaku zaváhání ve výkonu nebo plynulosti. A to tu nemluvím o čistém telefonu, ale dva měsíce zaběhnutém systému se zhruba 50 doinstalovanými aplikacemi.

Stejně tak nenarazíte na problém při přehrávání hudby, videa ve vysokém rozlišení (např. YouTube), ale při hraní náročných 3D her už na limity starší čipové sady a grafického jádra Adreno 225, které je v každém Androidu střední a nižší střední třídy, už narazit můžete. Cut the Rope nebo Angry Birds samozřejmě problémy dělat nebudou, také slušná 3D auta Asfalt 7 běží výborně, ovšem střílečky formátu N.O.V.A.3 nebo Modern Combat 4 v rozsáhlejších prostředích už úplně plynule neběží.

Výdrž na vestavěnou 1 800mAh baterii je standardní, jen jsem si všiml, že se HTC 8X nevybíjí tak rychle při přehrávání MP3, jako se mi vybíjel Desire S. Čili výdrž za mého běžného používání je zhruba 1 až 1,5 dne (stále aktivní Wi-Fi nebo 3G s push notifikacemi), kdybych telefon zaměstnával, jen když potřebuju, stoupne výdrž na 1,5 až 2 dny. A kdyby jen tak ležel, pak jsou i 3 dny reálné.

Aplikace

Po vybalení z krabice v telefonu najdeme kromě výchozích aplikací Windows Phone 8 také pár aplikací a vylepšení od HTC, některé ještě dodatečně dostupné na Store. Předně je to klasický HTC hub zastřešující počasí, akcie a novinky/RSS s živou dlaždicí zobrazující čas a počasí a stejnou možností na zamykací obrazovce. Pak jsou to milé drobnosti jako Beats Audio, “Pozorný telefon” (automatické zesílení hlasitosti dle okolních podmínek nebo ztlumení vyzvánění položením telefonu displejem dolů), svítilna LED diodou, vylepšování fotek, převodník jednotek a aplikace pro čištění paměti (funkční až od aktualizace Windows Phone GDR2).

Drtivá většina aplikací, které by člověk chtěl, nebo dříve používal na Androidu, je pro Windows Phone taky. A i zde je jich spousta zdarma, většina těch opravdu kvalitních se platí (ale obvykle je cena 21, maximálně 42 Kč). Chybí zatím pouze oficiální klient pro Instagram, YouTube (který blokuje Google) a v základu nenajdeme hlasovou autonavigaci (ty levné – do 200 Kč – za moc nestojí, Navigon je velmi drahý – 1 500 Kč plus aktualizace – a zlatou střední cestou je nová HERE Drive+ od Nokie za necelých 900 Kč, pro vyšší modely Lumia zdarma, kterou rád používám).

Pouzdra a kryty pro HTC 8X

Tento oddíl o pouzdrech a krytech jsem přidal jen proto, že jsem velmi dlouho sháněl vhodné pouzdro pro HTC 8X. Těch variant obecně moc není – koženým s odklápěcím předním dílem přes displej se vyhýbám, to najednou 130g telefon s tloušťkou 1 cm ztrácí smysl. Druhou zastávkou pro mě bylo gelové pouzdro. To zase zcela znemožní používat tlačítka po bocích telefonu (abych byl fér, existuje pár modelů s “vestavěnými” tlačítky, ale ani jeden nevypadá dobře). Třetí variantou je kvalitní tvrdé pouzdro Krusell. To má nevýhodu v tom, že zbytečně vytváří členitost boků telefonu, a tak se v kapse a jinde telefon rád zadrhává, nehledě na tom, že taky mírně zhoršuje mačkání tlačítek na boku.

P7071104 WP_20130726_002

Pouzdro HTC HC-C810, vlevo: černý HTC 8X, vpravo: modrý HTC 8X

Když už jsem vše skoro vzdal, náhodou jsem v  Electroworldu narazil na originální pouzdro od HTC (typ HC-C810), které je poměrně drahé a bez vyzkoušení jsem ho nechtěl objednávat z internetu. Marná sláva, jen toto mi plně vyhovuje. Jedná se totiž o kombinaci výhod dvou předešlých (gelového a tvrdého), protože je ze dvou materiálů – má tvrdá záda a gumové bočnice, čili ideální ochrana přístroje. Na rozdíl od předchozích pouzder nemá pro tlačítka vykrojené otvory, ale přímo tlačítka duplikuje. Nejenže je pak snadno (a dokonce i lépe) nahmatáte, ale i dobře stisknete. Pouzdro je naprosto přesné, na milimetr sedí na čočce fotoaparátu nebo Micro-USB konektoru a telefon navíc mírně rozšiřuje a zaobluje, ještě příjemněji se tak drží v ruce. No a poslední výhodou je, že přesně barevně odpovídá modré verzi HTC 8X s tím, že se hodí i k černé a teoreticky by se dal použít i se žlutou.

IMAG0664 IMAG0667

Posted on 5.8.2013, in Telefony a mobilní komunikace and tagged , , . Bookmark the permalink. Komentáře: 5.

  1. Daniel Volf

    Ano s obalem jsem měl stejné potíže, také jsem skončil u HC-C810 😀
    Jen mi na 8X vyadí mírné loupání jednoho z rohů, ale to je maličkost, ještě když mám tento suprový obal!

  2. Chci se zeptat na ten obal (typ HC-C810) – převyšuje nad displej ? U obalu bych totiž byla nejraději, kdyby ano. Protože, kdyby mi mobil spadl na zem, nemusel by dopadnou na displej,ale právě na gumové převýšení obalu. Díky za odpověď 🙂

    • Bohužel Vás zklamu – HC-C810 je v rovině s displejem, nepřevyšuje jej. Na to by byl potřeba tlustší, speciální kryt. Určitě se takové dělají.

  3. Rada bych se zeptala … jak je to u tohoto modelu s oznamovaci diodou o prichozich udalostech …. ( tedy doufam, ze jsem tuto informaci nikde neprehledla…. ) :))

    • Oznamovací dioda je v mřížce reproduktoru, z úhlu není dobře vidět a umí signalizovat pouze nabíjení a nízký stav baterie v zelené (nabito) a červené (nabíjí se, bliká při kritickém stavu) barvě.

Zanechat Odpověď

