“Máme právo krást!”

Normální

StealMyFun Zase jsem dneska procházel internet a zase jsem zabrousil na Živě.cz. Zase jsem zahlédl zajímavé téma, které se otíralo o pirátství a zase jsem ho rozklikl. Jinými slovy – zase jsem udělal tu strašnou chybu, za kterou jsem byl odměněn tím, že jsem si mohl přečíst o ubohé české malosti a společenské zkaženosti.

Jakýsi šéf jakési Sony Pictures řekl, že pro něj internet nepřinesl nic pozitivního. Reagoval tím na fakt, že s nástupem pirátských sítí unikají hudebním a filmovým (a všem dalším) vydavatelstvím obrovské sumy peněz, Sony kvůli tomu dokonce prodělává, situace na trhu s CD a DVD je špatná.

Co se (samozřejmě) nestalo v diskusi pod článkem? Sešla se tu stará, známá parta internetových chudáčků a v rozsáhlé diskusi se proti pár normálním lidem snaží dokázat, že kradení je vlastně v pořádku. O to víc mě baví jejich stupidní názory, proč by to mělo být jakože správně…

Padají tam takové imbecility, že člověk až skoro nemá sílu cokoliv na to říct. Vyloženě mě baví, když někdo řekne: “Proč bych to kupoval, když to je drahý?” nebo “Proč bych chodil do kina, když je to drahý, žere to čas, je to nepohodlný…” a moje úplně nejoblíbenější (parafrázuji): “Mám právo krást!”

Nejvýstižněji to vyjádřil diskutující s nickem “cassul”, který řekl:

Ono totiž dost lidí si myslí, že má nějaké právo slyšet nové písničky a vidět nové filmy a (nebo dokonce je vidět levně či zadarmo) a z toho to vyplývá taková pochybená logika, když mi to autoři nebo distribuce neumožní, mám právo si to opatřit jinak a jinde. To je pochopitelně nesmysl a blud, takové právo neexistuje.
Na druhou stranu, pokud je poptávka a není uspokojena, je vcelku pochopitelné, že se uživatel "poohlédne jinde". Je chyba, že to distributoři neřeší – je to hlavně v jejich zájmu, kdo nereaguje na poptávku, sám se okrádá nejvíc.

Internet je obrovské, anonymní místo bez jakýchkoliv pravidel. Lidi v sobě nějak za tu dobu přehodili vypínač a přijde jim normální virtuálně, tedy anonymně a ve skrytu svého domova, krást něčí duševní či nehmotné výtvory. Neukradli by sice auto, program nebo film ale bez problému ano. Jejich osobní vypínač se ale přepnul až tak moc, že kradení je pro ně právem, neodcizitelnou a nárokovatelnou výsadou – nechce to změnu?

Na druhou stranu ale souhlasím s tím, že zábavní průmysl se nad tím měl zamyslet už dávno a jakožto pružné a profesionální firmy se prostředí přizpůsobit a udělat všechno pro to, aby současný stav nenastal.

Co na to Matěj?

Neříkám, že jsem svatý. Možná teď už budu znít jako pokrytec, přesto to ale risknu – nechci kázat, abyste vy svatí byli. Chci jen, aby tahle společnost nějakým způsobem nabrala trochu té zdravé morálky, jinými slovy chci, abyste se zamysleli nad tím, co bylo výše napsáno a abyste nebrali internet jako místo, kde je všechno zdarma. Abyste si uvědomovali, že nic není zadarmo a chovali se aspoň do určité zdravé míry zodpovědně.

28 thoughts on ““Máme právo krást!”

  1. Doom

    pro nenažranej hudební a filmovej průmysl by bylo ideální, pokud by lidi úplně přestali kupovat, sledovat a poslouchat ty jejich škváry. pak by se možná chytli za nos a přehodnotili svůj postoj. a nebo by začali ještě intenzivněji naříkat na internet?

  2. Matěj

    Doom: Netvrdím opak, ale to nikoho neopravňuje, aby kradl – je to drahý? Nekupuj to! Musíš to mít? Nemusíš!

  3. Martin

    Já říkám, všechno má svou míru… Krást (…se nemá), ale s rozumem. Generace dorostla do stádia, kdy nemá žádné hlubší povědomí o souvislostech, ale přesto sklízí plody a výdobitky doby. Slogany typu "nevaž se odavž se" pouze nabádají a podněcují k individualismu a k získání pokřiveného pohledu na sebe sama… Na "jedinečnost" té které persony, která má nezpochybnitelné právo na vše co si usmyslí – ač je to omyl.Korporace sklízí to co sází… Vychovali si generaci "hoven" ze kterých udělala "báječné a schopné a chytré". Morálně nikdo nevnímá krádež audiovizuýálních děl a SW jako prohřešek… v tom je ten problém, jak píše Matěj.Znám tuny lidí, co bez hlubšího uvažování chápou internet jako HTML stránky a TORRENTY. A ty jsou tu pro NĚJ! Pro tu naší malou bezvýznamnou STAR! A tak se to "hovno" chová podle toho, čím skutečně je v domnění, že je hvězda…Slyšívám… už jsi viděl ten novej film … bla bla bla… Já říkám, ne. A už si hrál … bla bla bla… Já říkám ne… Já totiž čtu recenze, tu a tam si zahraju demoverzi a chodíval jsem do knihovny. Nejsem svatej, ale nekradu protože si uvědomuji CENU úsilí. A krást všechno za každou cenu (např. stahovat 20 filmů, 30 alb a 15 her) je naprostá kravina… žádnou z těch her nedohraju, žádný z těch filmů mě tolik nenadchne a nikdy si neposlechnu všechna ta alba… Při takovém množství si nejsem schopen najít "TO SVOJE"… Stal by se tak ze mě KONZUMENT na N-tou. Já hraju hry a koukám se na filmy a poslouchám musiku pro to, čím to je – zábavou. Nikoliv k utloukání času, na to jsou jiné životní okolnosti a události… život sám.

  4. Jiří

    Asi takhle kluci… nedá mi to něco neříct, nenapsat. Prostě, nejsem nejsvatější a nějakej film nebo muziku si stáhnu. Ohledně MP3 hudby, to bych si už ani nedokázal představit jít si koupit do obchodu CDčko, neboť, já vlastně ani sám nevím. Doma je to pohodlnější a rychlejší. Když si chci něco poslechnout, tak většinou hned. Pokud beru v potaz filmy, tak do kina jsem chodil když nebylo kino doma. Teď už převládaj HD Ripy a najít je není také problém. Jsem asi až moc pohodlný. Nedokážu projevit úctu dobře natočenému filmu. Do kina tedy nechodím. Na druhou stranu, neříkejte mi, že si také nestahujete americké seriály typu IT Crowd, My name is Earl, The Big Bang Theory, Futurama, apod… Pokud je kupujete, tak by mě vážně zajímalo kde. Taky mi řekněte, že jste si nikdy nepouštěli na Youtube nějakou písničku, na kterou jsou "uvaleny" autorská práva.Ohledně softwaru, to jest kapitola sama pro sebe. Co když budu hledat zaměstnání. Co když se chci zajímat o obor strojírenství. Technické výkresy apod. Požadavek zaměstnavatele je ovládání AutoCadu a Inventoru. Mám si je koupit, abych se je naučil? Doma je potom nebudu potřebovat. Jakmile je budu umět ovládat, jakmile mě přijme, nepotřebuji je. Pokud zjistím, že mě to nebere, tahle práce, kreslit a rýsovat, vektorová grafika, vrátím program prodejci? Asi těžko. Myslím že oba tábory, piráti i poctivý uživatelé, tady musí být. Jinak to nejde

  5. Vladimír

    JE: hezký…já teda na web nic takovýho psát nebudu 😉 ale co se týče toho drahýho SW – dneska je možnost pronájmu!

  6. Doom

    JE: mezi sosáním hudby, filmů a softwaru. je trochu rozdíl. zjednodušeně – podle autorského zákona AV díla můžeš pro vlastní potřebu stahovat (nesmíš je sdílet), software (kromě demo verzí a freewaru) se stahovat nesmíco se sdílení AV obsahu týká – v následující situaci mi to přijde trochu hloupé. kamoš přijde s fleškou mrknout jestli nemám novou muziku. kdo to dneska nedělá? :-). jak se mám zachovat – může si to zkopírovat? nebo mu to mám zakázat? on kopírovat pro nekomerční účely může, ale já mu to nesmím sdílet. docela sranda

  7. Li

    Doom: to je jako skoro se všemi zákony v této republice – je tam logickej lapsus… Myslím, že MS má pravdu, je to o morálce a výchově každýho člověka. A jestli jsou lidi vedený k tomu, že zcizování duševního vlastnictví není krádež, tak na to těžko budou brát stejnej metr jako třeba na krádež v obchodě a i na internetu k tomu budou přistupovat s benevolencí, která normálního člověka zaráží… osobně mám pocit, že v některých případech je to s poplatky za autorská práva dost přepísklý, OSA mi pila krev poměrně často… Na druhou stranu software je něco úplně jinýho… ale nejsem odborník ani na jedno 🙂

  8. Jiří

    Doom: Blablabla… to mi víme. Vždyť se to omílá stále dokola. Spíš mi přijde hloupé jak se každý obhajuje že je čestný, a přitom nemůže odpřísáhnout, že v životě nic takového neudělal. A teď mi přijde že se obhajuješ, že stahování filmů a hudby je legální, ale softwaru ne. Legální to není, ale nelegální také ne. Zákon na to nemyslí. Spíš jestli to je etické, nebo ne. Potrestat mě nemůžou (filmy, hudba).Trochu odbočim – Vem si, že by si měl platit za to, že se sejdete u ohně s partou dobrejch kamarádů (počet 20-30), a hráli jste na kytaru nějaký šlágry. Platil by si OSA za veřejnou produkci???

  9. Doom

    ale dyť jo. já ti rozumím. jenom jsem poukázal na podle mě nesmyslnou aktuální právní úpravu. sosání AV děl je legální, protože ho máme předplaceno ve výpalném. podle toho se orientuju. v poslední době stejně sosám tak maximálně trance rádio show, který jsou veřejně dostupný ve formě podcastu…

  10. Anthony

    Když už tu běží taková hezká diskuze, tak bych rád přidal několik podnětů:"Auto byste neukradli, ale film ano" – Hm, když si kupuji auto, projedu se testovací jízdou, hezky mi ho předvedou a vady v záruce zdarma opraví. Když půjdu do kina a po 15-20-ti minutách filmu se zvednu a půjdu pryč, protože jsem se nechal zlákat zdánlivě dobrými recenzemi, tak mi nikdo vstupné nevrátí. Zkuste reklamovat DVD, protože je na něm zmršený dabing. Zkuste reklamovat knihu, protože je špatná – ačkoli na obálce stojí "Bestseler" (není to náhodou klamavá reklama? ,-)"Obchod byste nevyloupili, ale software ukradnete." – HMMM! Když si něco koupím v obchodě, tak výrobce odpovídá nejen za kvalitu výrobku, ale i za případné škody, které výrobní vada může přinést. Čtete někdo (neplatné) licenční smlouvy? Všimli jste si, že se autoři a prodejci zříkají odpovědnosti – ačkoli dle našeho právního řádu se odpovědnosti za škody zříci nemohou? Nepřijde vám to drzé?"CDčko z obchodu byste neukradli, ale z internetu ho stáhnete." – Hm, zkusil jsem i-legalne.cz a mohu říct jen HNUS, VELEBNOSTI. Ponechme stranou mizerné uživatelské prostředí a hledání, ponechme také stranou nechutně předražené písničky (pardon, ale za 50-70. léta 38 Kč/song mi přijde trochu moc) ale zastavme se u DRM. DRM je ohavná věc, díky které si MP3 ku nepřehrajete v MP3 přehrávači, nebo v autě z CD/MP3 rádia. Ano, "máte právo" si písničku vypálit na audio CD. Skvělý nápad. Místo jednoho CD na cestu Aš-Ostrava aby s sebou člověk vozil tak 20 audioCD. Není to od autorských svazů/prodejce VELKÁ drzost?

  11. Anthony

    Pobavil mne také kdysi jeden "výrok" nějakého pána ze zločinecké organizace BSA, že prý vlastnictví instalačního média nezakoupeného software je také nelegální. Zajímavý názor, na to, že ho prezentuje organizace, která tu vlastně neexistuje, a tudíž je – podle stejné logiky – nelegální. Proti tomu stojí tvrzení právníka, že pokud nelze software používat bez instalace, pak teprve instalací a souhlasem s licenční smlouvou software skutečně kupujete. Takže když zaplatíte třeba za krabici s instalačními médii a manuálem a kdovíčímještě, tak jste software nezakoupili, a ty peníze jste prostě někam zahodili. Akt nákupu prý vzniká až souhlasem s licenční smlouvou. Inu, právníci.Hrome – není v tom vážně trochu moc velký nepořádek?

  12. Štěpán

    Ono to má spousty důvodů. Stahování torrentů je zkrátka jednoduché. Jen dvakrát kliknu a za pár minut mám doma nejnovější album v MP3 bez omezení a nemusím zvedat svůj zadek ze židle. Není tohle skutečně super? – Tím se nechci zastávat pirátů, ale je to prostě jedno velké plus těchto torrentích a warezácých podsvětí.

  13. Štěpán

    A ohledně software je to jiné. Kdysi někdo řekl, nějaký šéf EA či tak, že pokud chce někdo úspěšně prodávat svůj software, musí umět nabídnou legálním uživatelům něco víc a to je, myslím si, trefa do černého. Do hry Spore například, si dodatky mohou stahovat jen lidé s unikátním cd klíčem apod. A to je ono. Dostávat nějaké plus, který díky ochraně na serveru, pirát dostávat nemůže. Viz aktualizace pro Windows, Photoshop apod.

  14. Vladimír

    ŠP: no ale to musíš být online, k čemuž tě výrobce nepřímo nutí…já online (doma) nejsem, Spore mám a stáhnu si co? Maximálně gatě…a u Fotošopu je to podobný, ovšem tam mám prehistorickou verzi 7.0 en, nevím co by se něj dalo stáhnout…

  15. Matěj

    Anthony AdDragon: Ano, je to postavené na hlavu, ani to nezpochybňuju, nicméně ani přesto to nikoho neopravňuje krást, bohužel. Všechno to je pravda, jsou to prostě fakta, ale přesto přezevšechno: "Můžeme s tím nesouhlasit, můžeme o tom vést spory, ale to je to jediné, co s tím můžeme dělat!"Film vidět nemusíš. Písničku nemusíš slyšet. Program nemusíš používat. A právě tím dáš najevo, že chceš změnu, ne krádeží, bohužel. Že je to boj s větrnými mlýny? No jo, ale to bys musel všechno vzdát!

  16. Vladimír

    jak píše Matěj – zákon může bejt dobrej nebo špatnej, ale ať je jakejkoliv, musí se dodržovat. Kdyby se začalo tolerovat porušování jednoho, kde by byla hranice? To bychom mohli za chvíli tolerovat vraždu….Pro změnu špatných zákonů máme legitimní cesty – pokud se nějaký zákon nebude líbit dostatečně velkému počtu lidí a někdo charismatický si na tom postaví volební kampaň…Ale nikdy se to nebude líbit všem a to jsme u té diktatury většiny (aka demokracii)…

  17. Matěj

    Jiří Erban: No, z úcty k Tobě to budu komentovat jen stroze – já vidím zásadní rozdíl mezi "film vidět nemusíš" a "žít nemusíš".

  18. Anthony

    Ještě jedna hezká otázka od pranice: Když si koupím auto, mohu prodat auto.Když si koupím knihu, mohu prodat knihu.Když si koupím windows, proč u-všech-bohů nemohu prodat windows?

  19. Matěj

    Anthony AdDragon: Jak to, že nemůžeš? OEM určitě ne, to ani z podstaty věci není možné, ale krabicovou verzi nejde prodat? (Já myslel, že to jde, nevím.)Jinak ale teď mě napadla taková analogie, že licence na SW je něco jako auto na leasing – můžeš ty věci používat, ale nejsou Tvoje.

  20. Anthony

    Podle MS nemůžeš prodat OEM ani s hardwarem, pokud nejsi OEM partner. Takže když koupíš notebook z bazaru, tak systém na něm už není legální. U krabice/olp/mvlp je to obdobné – když např. slučuješ firmy pod jeden nový subjekt, nebo měníš subjekt firmy, tak musíš požádat MS o převod licencí, jinak jsou – dle MS – nelegální.Otázka zní – jak by to vypadalo, kdyby výrobce auta mohl rozhodovat, zda smíš auto prodat nebo ne? Proč se to toleruje softwarovým společnostem? Co na to Jan Tleskač?Pro informaci: Neříkám krást filmy/muziku/software – říkám jen, že když člověk bude muset složitě zjišťovat zda běžnou operací (nákup-prodej-přenechání) neztrácí legalitu toho či onoho, velmi rychle rezignuje a řekne si – kradu tak či tak. A to je cesta do pekel a k neúctě k zákonům atd. Podobně jako prohibice v americe silně rozšířila obecnou neúctu k zákonu, stejně tak to činí i nesmyslné zákony, licence a další nepatřičná omezení.

  21. Matěj

    Anthony AdDragon: Tak samozřejmě, ale jak už tu mnohokrát padlo – chovej se, jak nejlíp můžeš (parafráze), takže si s podobnými vylomeninami problémy nedělám – tak jsem (údajně) nelegální, no a co – mám ale svědomí čisté – nic jsem neukradl, všechno zaplatil, tak ať se se mnou třeba soudí, no…Chápu ale, že v případě firmy je to problém a MS už by nebyl tak benevolentní. Leč – je to věc zákonů a není tedy možné se divit, když vidíme, co tady vidíme, že…

  22. Jiří

    VL: Hmmm, tak ti děkuju. Při nejbližší příležitosti teda zkusím ten seskok bez padáku, ju?MG: Já žádnou úctu nepotřebuji. Nemám ji ani k sobě. BTW já chci žít, a hlavně chci užívat, tzn. že chci i stahovat. Ano, film nemusím vidět, hudbu nemusím poslouchat, ale když nebudu, tak nebudu ani užívat. Takže kdybych se měl chovat slušně, řídit se tím, co se smí, co se nesmí, co se má, co se nemá, co je etické, co je neetické… díky, ne. (Jestli ti to přišlo, že jdu proti tobě, tak to nééé) 🙂

  23. Matěj

    Jiří Erban: Ne, já nemám žádný problém a s Tebou už vůbec ne, pokud Ti jde o tohle. Jen máme odlišný názor a je to dobře, protože tak to ve svobodné zemi je. To, kdo z nás má ten "správný", ukáže až čas, popř. většina, ostatní se holt musíme přizpůsobit :-).

  24. Petr

    No dokud me OSA bude oznacovat za pirata a ja jim budu muset platit temer ze vseho jejich vypalne, stahovat audio i video budu, nad morálkou ať se první pozastaví oni…

Zanechat Odpověď

