Je čeština už jen pro blbý?

Normální

Nedávno jsem zase procházel internet hledajíce nějakou tu informaci. Během toho jsem narazil na pár blogů (především na webu toho, jehož jméno nesmí být vysloveno), které mi připomněly z mého úhlu pohledu klasický problém spousty inteligentních (event. rádoby inteligentních) lidí, a sice víru v to, že podáme-li informaci (či svůj názor/myšlenku) nesrozumitelně, složitou větnou výstavbou, pokud možno ještě okořeněnou spoustou cizích slov, dodá to této na informativní hodnotě, neřknu-li na samotné vážnosti.

Je to blbost!

(Původně jsem chtěl místo této závorky napsat nějakou obdobně chytrou větu, plnou cizích slov a s onou složitou větnou výstavbou, kde samotný význam bude skryt ve změti vět vložených, doplňků a dalších pokročilých gramatických fičůrek, leč nějak mi to nejde. To mě ale trochu mrzí, protože mi to ubírá na vážnosti a v lidech s vysokým IQ moje věty plné ordinérních frází neimplikují ani minoritní mozkovou stimulaci.)

A co vy?

Máte radši lidi, co mluví tak, jak jim zobák narostl (tedy jednoduše, málo inteligentně, zbytečně redundatntě, tedy asi neefektivně)? Nebo si naopak vážíte těch, co jednoduchou větu do kupy nedají? Nebo je spíš důležitá myšlenka a informace, kterou nám tímto dotyčný předal?

14 thoughts on “Je čeština už jen pro blbý?

  1. Vladimír

    já mluvim stručně a jasně a proto jsem v kolektivu neoblíben – když totiž někomu řeknu na férovku ve třech slovech nepříjemnou pravdu, pochopí to i blbec….

  2. Doom

    čím stručněji, tím lépe.když někdo píše nebo mluví příliš složitě, zavání mi to nějakou prasárnou. třebas naše zákony 🙂

  3. Štěpán

    Některé věci, prostě českým slovem vyjádřit nelze. Tudíž tam si mohou lidé vypomoci nějakým tím cizím, ale pokud jde problém stále dobře pospat česky, tak raději česky.

  4. Jiří

    To víš, to máš tak, pokud to řekneš dlouze a napůl cizojazyčně, vypadá to hezky, vypadá to honosně, ale většina tomu nerozumí. Pokud to řekneš stručně, a použiješ "slova z hospody", tak se domluvíš s každým z republiky.Mimochodem čeština je krásný jazyk (ať už spisovná nebo ne), a jenom kvůli tomu, že si někdo říká IT profesionál, a věci publikuje pouze v angličtině, čte a dívá se pouze na anglické zpravodajství, není u mě profesionál.

  5. Li

    Čeština je velmi krásný a bohatý jazyk. Až na výjimky umí vyjádřit všecko. A ti, kteří to neovládají, si potom vylepšují sebevědomí rádobyvzdělaností. Ony většinou ty větné spletence prošpikované cizími slovy moc myšlenek neobsahují… Já osobně mám raděj, když mě někdo na férovku pošle do p….e, než aby mi o tom deset minut vzletně kecal 🙂

  6. Vladimír

    Li: ono to ale bohužel zas tak nefunguje….když přijdu do baru a sednu si vedle slečny se slovy "Dobrý den, jste tady sama? Jestli jo, tak to bych se s váma moc rád pomiloval!" mám velkou šanci, že dostanu…..leda pár facek 🙂

  7. Li

    Vladimír: No to máš asi bohužel pravdu, ono taky všecko chce své 🙂 Někdy zkrátka musíme tu myšlenku trošku "oblíct" do vzletného kabátku…ale záleží i na osobnosti. 🙂 Znáš to: Quod licet Iovi, non licet Bovi 😉

  8. Štěpán

    Texty napsané s cizými slovy se mi prostě zamlouvají více. Mám rád, když si se mnou autor hraje tím, že svoje články prohrábne nějakým zajímavým slovním spojením využívajíc třeba latiny nebo počeštěné původně anglické slovo. Líbí se mi to tak víc.Nevidím v tom nic ve smyslu, že autor chce vypadat inteligentně, ale článek je tak zajímavější a čtivější.

  9. Li

    Vladimír: však jo, taky přece říkám, že záleží na osobnosti 🙂 Někdo dostane pár facek, Serža slečnu ;-)ŠP: Jsem dost proti počešťování anglických nebo jakýchkoli cizích slov – pokud je chceme používat, nechme je v jejich původním tvaru. Proti používání, funkčnímu používání, cizích slov nic nemám (nakonec sama je používám poměrně dost…). Ale autor taky musí opravdu znát význam a používat je vhodně. A ne je nastrkat do věty jen proto, aby ohromil svou "vzdělaností", to je naprosto kontraproduktivní a pěkně mě to vytáčí 🙂

  10. Matěj

    Štěpán: Tady je ale spíš řeč – nebo aspoň já jsem to tak myslel – o používání cizích slov a složitých termínů z důvodu umělého vytvoření kvalitní informace. Normální používání tam, kde to tak má být nebo se to očekává, mně samozřejmě vůbec nevadí.

Zanechat Odpověď

