Max Payne (film) – pidirecenze

max-payne-movie-poster-4 Asi všichni znáte herní klasiku Maxe Payna, jakožto neohroženého newyorského detektiva, kterému zavraždili ženu a dítě, z "amerického snu" se při honbě za odplatou náhle stala noční můra a krvelačná akce à la Matrix (možná až taková jako Matrix Revolution). Všichni jsme obdivovali nápaditost děje, zpracování jak hry, tak samotných komiksových předělových scén ve stylu noir. Poté, co vyšla dvojka (se značně vyzývavou Monou Sax, po jejíž zhlédnutí už nikdo nemyslel na nic jiného než na Sax smile_wink), už jenom všichni čekali, kdo se tohoto v podstatě naservírovaného skvostu zhostí a převede jej na stříbrné plátno.

Hra versus film

Včera jsem si tedy na Maxe vyrazil do kina. Předně musím uvést, že moje hodnocení bude silně poznamenané faktem, že jsem oba díly hry hrál (a několikrát dohrál, a to navíc celkem nedávno).

Jednoznačně kladně musím film hodnotit z pohledu zachování oné temné atmosféry, která hráče provázela během hraní obou her. Ve filmu se dokonce mihlo i pár vyloženě komiksových prvků (divák třeba vůbec neviděl, jak Maxe bijí – vždy byla vidět situace před úderem, poté se za zčervenání záběru ozval typický zvuk zlomené čelisti smile_regular), dokonce i halucinace ze známé psychotropní látky (alias bojového stimulátoru) Valkýra byly vyloženě skvělé a dodávaly filmu to, co mu oproti hře chybělo, a sice Maxovy časté a dost ujeté halucinace, které člověk ale ve hře musel hrát. Poslední věc, kterou bych rád v souvislosti s herní předlohou zmínil, je časová osa děje – jak je u Maxe Payna obvyklé, děj začíná prostředkem, čímž diváka dostane do střehu a zároveň malinko zmate, skočí na začátek a probíhá přes zmíněný prostředek až na samý (vrcholný) konec.

Tím ale bohužel návaznost na hru v podstatě končí. Co se děje týče, zůstal nám pouze Max Payne, jeho setkání s Monou, pár základních názvů a lokalit (Roscoe Street Station, klub Rag Na Rok, Aesir Corp.) a potom všechna jména. Se jmény, tedy postavami, je tu ale drobný problém – i s těmi bylo často dost nevybíravě manipulováno (třeba detektiv Jim Bravura ve filmu není starý běloch při těle, ale mladý a vypracovaný Afroameričan). Tenhle bod je právě ten moment, proč byste hru neměli hrát, pokud chcete vidět film a naopak.

Mé zhodnocení

Příběh jako takový se drží předlohy pouze ve třech základních bodech – máme tu Maxe Payna, drogu Valkýra a Aesir Corporation, která ji ve spolupráci s armádou vyvinula původně jako vojenskou drogu, poté ji však začala rozšiřovat mezi lidi a získala si "klientelu". To je, co se návaznosti týče, opravdu vše. Zbytek je už jenom náhodně poskládaný z lokalit a postav původní hry.

V tomhle směru je naopak zase dobře, když jste hru hráli, protože se v ději, resp. v jeho následném dlouhodobém vývoji, nějakým způsobem orientujete. Přesto jsem třeba já osobně až do dobré poloviny filmu nevěděl, o co tam vlastně jde. To asi není zrovna pozitivní zjištění.

Obecně bych ale film hodnotil kladně. Je to povedený akční film s dokonalou atmosférou, který určitě Maxovi nedělá ostudu. Jsem taky rád, že tvůrci neplýtvali zpomalenými záběry, jinak řečeno – ve filmu se jich objeví jen pomálu. Film je naplněný akcí, která ke konci už střídá pouze další (efektní) akci. Jediné, čeho lituju, je absence mého oblíbence, Vladimira Lema (jeho skvělá hláška: "Have no fear, Vlad is here!"), ale jelikož zůstal konec příběhu dost otevřený (prozradím jen tolik, že padouch je stále "tam venku"), třeba se s ním napřesrok setkáme smile_wink.

Max Payne The Movie (2008) – trailer

Posted on 8.11.2008, in Kultura. Bookmark the permalink. komentáře 3.

1. Vladimír

že bych se šel podívat? taky jsem dohrál oba díly a moc se mi líbily…btw zpomalování si moc neužiješ ani ve hře, když si to vyplýtváš, přibývá to zas dost pomalu 🙂

2. Vláďa: To máš pravdu! Normálně Ti ale povím, že nějak zas na toho Maxe dostávám chuť… že bych si ho už zase nainstaloval (a dohrál)? Pořád mi tady leží Maxova Antologie v jakési zlaté edici nebo co, tak ji možná zase kopnu do PC! Jediný, co mě štve, je kompatibilita jedničky s Vistou – blbne zvuk, resp. vypadává. Ale i tak to za to stojí!

3. trailer se mi líbil, ale do kina nepudu. počkám si na DVD :-). podle toho, co od tebe čtu, chybu neudělám

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení: