Windows 7 & OpenOffice.org 3.0 + lehké zhodnocení Linuxu

Všiml jsem si, že nějak málo píšu… Pak nemám přístupy a takoví amatéři jako Serža či Doom mě poráží v návštěvnosti! smile_angel Tak jsem si řekl: "Dost!" No… upřímně… asi to nezvrátím a vlastně mi o to ani nejde, jen jsem chtěl nemístně poukázat na fakt, že mi nějak ubývá návštěvnost (ač všichni ostatní slaví opak), což je způsobeno jednoduchým faktorem – nepíšu. Musím se pokusit o analýzu vzniklé situace, zapojím své znalosti vědeckého řízení a pokusím se dle klasika managementu F. W. Taylora maximalizovat produkci. Zapojím do toho i zásady H. Fayola a půjdu na to byrokraticky dle Maxe Webera. Nebo víte co? Udělám to jednodušeji – prostě dneska zas něco napíšu a bude!

Představení Windows 7

Microsoft nedávno (všichni víme kdy a kde, proč asi taky) představil ranou verzi nástupce Windows Vista, a sice (všem dobře známé) Windows 7. Jak už sám Steve Ballmer řekl, jedná se o vylepšené Windows Vista. A je to – dle dostupných informací – opravdu tak. Windows 7 jsou postavená na jádru Visty, tedy o stabilitu je postaráno. Z toho, co zatím Microsoft představil a stihl dokončit, stojí za zmínku konečně rozumně funkční styly, resp. témata, která se ve Vistě scvrkla na pouhé "chci starý vzhled Windows 2000, chci styl Windows XP v kabátu Vista, či chci Windows Aero a dokonce si můžu zvolit barvu rámečku okna, což je ta největší pitomost, protože jakákoliv barva kromě původní a černé se k celému zbytku vzhledu nehodí". Nově tu máme správu a náhledy stylů à la Office 2007, tedy "live" náhledy.

Zajímavé na nových Windows 7 je, že ve značné míře integrují známý, velice kvalitní a mnohými zatracovaný Ribbon z Office 2007. Na tohle se právě velice těším a dokážu si živě představit, jak bude v průzkumníku (a všude jinde) velice pozitivní, prospěšný a (jak by asi řekl Radek Hulán) "poroste produktivita profesionála". Malinko přepracované byly i výchozí aplikace v systému (třeba na Malování to je skvěle vidět).

Poslední novinkou, kromě zatím nejasné a nedokončené funkce "gest" s okny, je přepracovaný Hlavní panel, který od doby Windows 95 nedoznal změny. Ten se bude chovat zásadně jinak, zmizí popisky oken a budou se zobrazovat jejich živé náhledy. Proč ne!

OpenOffice.org 3.0

Není to dlouho, co vyšla nová "major version" free konkurenta MS Office, tedy OpenOffice.org ve verzi 3.0. Očekávání bylo veliké, velké změny se ale nekonaly. Abych se přiznal – z mého úhlu pohledu se vlastně nezměnilo vůbec nic! Stále tu máme ve své podstatě kopii MS Office 2000, která je funkční, často funkčně placené Office překonává, ale končí přesně na hranici (již zmíněných) starých Office 2000, eventuelně Office XP.

Nedávno jsem dělal relativně složitou prezentaci v Microsoft Office 2007 a můžu s klidným srdcem říct, že pokud bych měl v takové kvalitě vytvořit prezentaci v OpenOffice.org, tedy Impressu, strávil bych na tom několikanásobně více času a stejné kvality bych stejně nedosáhl. V Office 2007 s geniálním Ribbonem, skvělými SmartArty a velice povedenými a variabilními styly jsem ji dělal zhruba 5,5 hodiny.

Co že jsem to chtěl ohledně linuxu?

Dnes cestou v autobuse (času bylo vážně dost) jsem přemýšlel nad tím, proč se na internetu stále vedou ony flamewars mezi uživateli Linuxu a Windows (jednu jsem nedávno zase pročetl). Já to vidím jednoduše – uživatelé Linuxu jsou přesvědčení, že lidi chtějí mít nad systémem kontrolu a nastavovat ho. Ne – ani omylem! A ani já bych to nechtěl! To je ale problém Linuxu – zatímco Windows se vám drtivou většinu rutinních záležitostí a nastavení snaží co nejvíce ulehčit tím, že vše nastaví za vás (přitom obvykle máte možnost do nastavení zpětně vejít a upravit ho). Linux pracuje naopak – vše si musíte nastavit sami a to je právě ono, čemu zastánci Linuxu říkají možnost si systém přizpůsobit. Nezlobte se na mě, ale já tomu říkám obyčejná práce navíc, zdržování a totální neefektivita.

Dám příklad – zkuste si v Linuxu a ve Windows Vista nastavit domácí síť. Zjistíte, že ve Windows stačí několik málo kliknutí a jste hotoví. V Linuxu je to práce na dlouhé lokte, a pokud tomu nerozumíte, jen koukáte, že to nefunguje, počítače se nevidí a vy hlavně nevíte proč!

Kdy zas budu psát?

No, máme teď dost testů, což asi bylo vidět v úvodu. Omlouvám se za to, musel jsem trošku stupidně zamachrovat nezajímavými a nicneříkajícími informacemi. Budu se snažit polepšit a zase sem tam něco napsat. Nápadů mám (kupodivu) dost, jen toho času… smile_sad

Posted on 3.11.2008, in Počítače a Internet. Bookmark the permalink. Komentáře: 2.

  1. já ti dám amatéra :-)s tím linuxem souhlasím. jako hračka je to skvělý, pokud si to někdo umí vyladit k obrazu svému, je to určitě super systém… jenže než si to člověk doladí, je to peklo.kamarád pořád tvrdí, jak jsou windows hroznej OS. on je totiž takovej ten klasickej linuxovej evangelista, co je schopen lidem, kterým windows chodí podle představ, čili je to opravdu jenom prostředí pro spuštění nějaké množiny aplikací, pořád dokola tvrdit, že jsou ovce a že je linux 10000x lepší – ale ještě nikdy nikomu neřekl, co by přechod na linux přinesl navíc.jeho oblíbeným cílem je WGA – má samozřejmě nelegální XPčka a když jednou za rok MS vydá volitelnou aktualizaci WGA, tak z toho má ještě tři měsíce noční můry.u nich na firmě mají totálně domrvenou instalaci sítě, kterou dělalo bůhvíjaký vemeno. předtím měli vyladěnej linux. samozřejmě tím pro něj celej MS ekosystém ztrácí jakoukoliv funkčnost. a nezajímá ho, že x desítek dalších společností jede na doméně windows nebo na hybridní síti Win/Linux.linuxoví evangelisti jsou prostě k smíchu. jejich hračka má < 1% na desktopu, ale v diskuzích pořád jenom čteme, jak je ten linux výbornej a kdesi cosi. halda řečí a skutek utekosobně dám přednost předkonfigurovanému OS, který nainstaluju, pozměním pět voleb a pracuju než OS, který nainstaluju a pak se v něm budu ještě měsíc hrabat, aby vůbec nějak pracoval.

  2. Vladimír

    já ti dám amatéra 🙂
    jinak článek dobrej, nelze než souhlasit. doma mám ve VM tři různý distra Linuxu a prosíťovat to je peklo 😦

Zanechat Odpověď

