Výměna pevného disku na HP Pavilionech řady dv6000

Dal jsem na Vláďovu radu a svůj (snad poslední) upgrade notebooku jsem směřoval do pevného disku. Zmíním se ale o tom, co jsem nakupoval předtím. No, co se týče "železa" (v tomhle případě by se spíš slušelo jmenovat ušlechtilejší prvky, ale držme se zažitého argotu), udála se vlastně jen jedna změna – z 1GB RAM jsem udělal upgrade na 2GB. Samozřejmě jsem zachoval původní konfiguraci, tedy dvoukanálovou, koupil jsem proto 2 totožné kousky DDRII pamětí Kingston ValueRAM pro zabezpečení kompatibility (mimochodem jsem jeden reklamoval, protože po pár měsících přestal fungovat, Czech Computer vyřídil reklamaci přiměřeně brzy a za týden bylo po problému).

Proč jsem chtěl větší disk? Přestože před několika lety (no, je to zhruba 9 let) jsem byl z nového 40GB Seagatu Barracuda IV s 7200RPM v našem domácím desktopu úplně hotovej (obrovská kapacita, téměř neomezený prostor, naprosto nehlučný – musel jsem koukat na stavovou diodu, jestli vůbec jede smile_regular) a dodnes jsem měl v notebooku 80GB disk (přestože v mém desktopu, který jsem věnoval rodičům, byl disk 200GB), časy se maličko změnily a samotná instalace Windows Vista si ukousne půlku onoho dřívějšího "neomezeného prostoru". Dalším a neméně důležitým faktem je zjištění, že disky jsou dnes pekelně levné.

O jaký disk se jedná?

Rozhodoval jsem se mezi WD Scorpio 250GB (SATA I, 8MB cache, 5400RPM) a Samsung Spinpoint (stejné parametry) – oba zhruba 1 500Kč (plus mínus autobus). Původně jsem se chystal koupit právě onen Western Digital, přestože tuhle značku nemám rád (čistě záležitost sympatií – ideálně bych rád Seagate heart), ale uvažoval jsem v tom smyslu, že WD tam byl z výroby, tak proč tam nedat WD i do budoucna. (Vím, je to poněkud dětinské přemýšlení.) "Škorpióna" ale vyprodali, zbyl tedy Samsung a já neviděl důvod, proč ho nevzít. Dalo by se říct, že se problém sám vyřešil.

Montáž, resp. výměna disku

Nevím, jestli je na místě srovnání se složitostí výměny disku na desktopu, ale řeknu to jinak – vyměnit disk na Pavilionu zvládne každý průměrně inteligentní člověk. Jediné, co budete potřebovat, je jeden jediný malý křížový šroubovák (pokud možno bez okousaných okrajů) – ideální je koupit si za pár korun sadičku malých "hodinářských" šroubováků. Zrovna dnes jsem ji viděl v Baumaxu (s plastovým pouzdrem, sada zhruba 10 šroubováčků).

Nový Samsung Spinpoint připravený k montáži!

Postup:

  1. Vyjměte baterii.
  2. Odšroubujte plastový kryt prostoru pro pevný disk (označený vyraženým logem pevného disku smile_wink).
    Odšroubovaný kryt disku
  3. Prstem jej nadzdvihněte (bude klást mírný odpor, toho se nebojte) a sejměte.
    Sejmutý kryt disku
  4. Pevný disk má na sobě plastový pásek, kterým jej jednoduše nadzvednete a vytáhnete.
    Nadzdvihnutý disk
  5. Jak jste si asi všimli při porovnání s novým diskem, disk vyndaný z notebooku má na sobě kovový kryt, který jednak chrání elektroniku a druhak zajišťuje disk na místě díky otvorům, skrze které projdou šrouby krytu "diskovny". Tento kovový kryt drží na disku obyčejnými šroubky na boku. Nedá se dělat nic jednoduššího než je odšroubovat (neztratit) a kryt sundat.
    Šroubování kovového krytu disku Odšroubovaný kovový kryt disku
  6. Při bližším zkoumání konektorů jste si jistě všimli, že nově zakoupený disk má standardní SATA konektory, kdežto právě vytažený disk má nějaký speciální konektor, aby se lépe zapojoval, resp. aby se zapojovat nemusel, ale pouze se "uložil" na své místečko. Ničeho se nelekejte – je to jednoduchá redukce, kterou ze starého disku vytáhnete a nasadíte na disk nový.
    Odpojená SATA redukce
  7. Není nutné připomínat, že teď následuje stejný proces, ale naopak.
    Nový Samsung Spinpoint s redukcí a krytem
  8. Při usazování nového disku začněte od strany bez konektorů, kterou uložte a zasuňte na správnou stranu, poté disk jen položte konektory do přípojky.
    Samsung Spinpoint uložený
  9. Zbývá jen nasadit a přišroubovat (přiměřenou silou) kryt.
  10. Pokud jste vše udělali správně, disk šlape a můžete se dát do dělení disku a instalace systému!

Jak nový disk šlape?

Osobně se mi zdá, že současný Samsung je lehce tišší než původní WD (takže místo hluku "nula, nula, nic" je to hluk poloviční). Zahřívání je zhruba stejné, rychlost stejná (samozřejmě). Jednoduše řečeno – já jsem spokojený.

Posted on 11.9.2008, in Počítače a Internet. Bookmark the permalink. Komentáře: 6.

  1. Vladimír

    Samsung je dobrá volba – v noteboocích jsou to (podle mých zkušeností) nejspolehlivější disky v současnosti – máme na ně nejmenší procento reklamací. Zato třeba Seagate skoro 70-80%.

  2. Vláďo, to se Seagaty mi ani neříkej – to sis určitě vymyslel ;-)! Musím ale přiznat, že nějaké zvěsti o jejich poruchovosti jsem slyšel. Dneska je mi to, co se týče značky disku, do jisté míry jedno.

  3. Pěkný návod. Připoměl mi doby, kdy jsem se tím také zabýval. Já osobně mám tedy se Seagate jedině dobré zkušenosti.

  4. samsung? dobrá volba.podle spousty recenzí mají výborný poměr cena/výkon.

  5. Vladimír

    je to tak….
    normálně se snažíme do notebooků cpát Samsungy, ale občas nejsou, tak se dodá to, co je. Takže třeba Seagate. Ale neuplyne ani rok, a máme je většinou zpátky. O těch Samsungách už neslyšíme…
    řekněme, že zhruba ze 100 dodaných Samsungů jde 5 na reklamaci
    z 5 dodaných Seagate ve stejném časovém úseku jdou 3 na reklamaci…
     
    to ale platí pro notebooky, u 3,5" disků je to jinak, tam je to dost vyrovnaný…

  6. No, tak či onak – mám super spolehlivý Samsung, takže je vše OK :-).

Zanechat Odpověď

