CIAF 2008 – (mini) reportáž

CIAF, největší letecká show v České republice a zároveň respektovaná v celé Evropě, konaná naposledy na mezinárodním letišti Brno – Tuřany, je akce, která prostě nemůže žádnému fandovi letectví utéct. Hádáte správně – mně neutekla J! Jak už jsem zmiňoval minule, byl jsem pozvaný Dr. Milanem Budínem, reprezentantem společností Lockheed Martin a Bell Helicopter TEXTRON (malá reklama pro bohužel nesprávnou cílovou skupinu), jako VIP host. Být "very important person" je určitě v mnoha směrech pozitivní – celý den dostanete jídlo a pití zdarma, sedíte v zastřešeném salónku (letos v podobě stanu, což byla oproti jiným rokům vyloženě pozitivní zkušenost, protože smažit se v uzavřeném, proskleném stánku nebylo vždy to pravé ořechové), máte přístup na různá místa, kam se obyčejný divák nemusí dostat, setkáte se téměř se všemi vystupujícími piloty, nebo třeba i s velvyslancem USA či náčelníkem generálního štábu, popř. s paní Parkanovou (no… radši nebudu nic říkat). Teď mě napadla taková zajímavost – okamžitě na první pohled rozeznáte piloty z bývalého východního bloku od těch ze západní Evropy a USA. Když pominu, že západní piloti mají obvykle zelené kombinézy a ti východní modré, rozhodně vám neujde jejich vystupování – "zápaďáci" chodí upravení, kolem krku obvykle šátek s logem letky, na očích černé brýle a jedná se obvykle o mladší, velmi sebevědomé hochy. Rusové, Ukrajinci, popř. Srbové mají obvykle okamžitě po dosednutí v puse cigaretu, s úpravou si hlavu nedělají a jsou to spíš starší pánové.

Být VIP s sebou ale přináší i pár maličko záporných zkušeností – jednak musíte permanentně procházet detekčním rámem, když opustíte VIP oddělení. Musíte všem ukazovat kartičku se svým jménem, do sektoru pro běžné návštěvníky se dostanete jedině přes vojenskou policii, která vás musí pustit přes zábrany. Další věc je, že na každého druhého VIP kolegu musíte mluvit anglicky (popř. rusky). Na druhou stranu ale přiznávám, že to jsou stejně všechno veskrze příjemné věci.

"Static display" alias stojánka

Jak my zkušení říkáme: "Jdeme se podívat na ‚static‘," čímž myslíme, že jdeme navštívit divácký sektor, kde stojí letadla (popř. jiná technika) na pozemní ukázce, tedy na stojánce. Přestože bylo co sledovat, nebyl letošní static tak lákavý jako minulé roky. Samozřejmě se nám předvedla AČR se svými Tatrovkami, protileteckými kanóny a BVPčky. Ty bylo možné navštívit i uvnitř, čehož samozřejmě spousta lidí využila. Nicméně fronta na "posezení" v BVP nebyla ani z desetiny tak dlouhá jako fronta na průchod leteckým řídicím střediskem E-3 Sentry, alias AWACS aliance NATO. Hned vedle stál další obr – (klasický) tankovací letoun USAF, KC-135 (tuším) od 10. bombardovací letky.

AWACSKC-135 

České letectvo se samozřejmě pochlubilo jak staršími L-39 Albatrosy, tak novějšími L-139 a nejmodernější "Alkou" L-159. I Maďarsko přispělo svou troškou do mlýna a postavilo sem i svého Albatrosa (vzpomínáte na film Taktický útok? Těžko říct, jestli to nebyla F-16! smile_wink). Hned vedle Albatrosů stál otevřený, dvojmístný JAS-39D Gripen. Dalšími zajímavými stroji na zemi byly samozřejmě neopomenutelné americké F-15, z nichž jedna měla dokonce "zářez na pažbě", resp. jeden sestřel MiGu-29 vyznačený zelenou hvězdičkou pod kabinou (zajímavé bylo, že sestřel měl na letounu "pouze" kapitán, zato major s druhým strojem neměl nic). Z mého úhlu pohledu byly zajímavé stroje až na druhé straně. Jednalo se o lehké přepravní vrtulníky AČR W-3A Sokol (které chce mimochodem paní Parkanová zrušit a nahradit je těžkými Mi-17, resp. Mi-171Š) a jejich těžší kolegy Mi-17. Byl tu k vidění také krásný pomalovaný Mi-24 z Maďarska a jeho český nepomalovaný protějšek.

JAS-39 a ALCA F-15 Mi-24 Mi-171

Vzdušná show

Stejně jako na zemi, ani ve vzduchu nebyl letošní ročník nijak převratný, na druhou stranu jsme se ale dočkali v podstatě všech typů čísel – byly k vidění skupiny jak proudových, tak i vrtulových strojů, vrtulníky, lehké sportovní letouny, ukázala se nám i přepravní letadla, podzvukové stíhačky a samozřejmě i divácky populární nadzvukové stíhačky v sólových představeních. V popisu se, stejně jako v odstavci výše, zaměřím hlavně na ta zajímavější čísla.

Celý program zahájil Kindernayův Létající cirkus, což je uskupení fandů, kteří renovují, popř. vytvářejí repliky historických letounů. Zatím se jedná o letadla z 1. světové války, v přípravě je však i oživení Spitfiru a podobných legend – problémem jsou samozřejmě finance, protože postavit kopii Avie B.H.1 ze dřeva není takový problém jako postavit, resp. renovovat Spitfire (především motor je prý perlička sama pro sebe). Jednalo se o fingovaný a pyrotechnikou prošpikovaný souboj takových legend, jakými jsou trojplošník Rudého barona Fokker Dr.1 či spojenecký dvouplošník Soptwith Camel.

C-5 Albatros

Nicméně po oficiálním zahájení v 11 hodin následoval tradiční průlet AČR se vším, co v armádě létá. Viděli jsme tedy vrtulníky Mi-17, bojové Mi-24, po nich prolétaly Albatrosy a na závěr samozřejmě Gripeny. (V neděli se ukázal při průletu dokonce český speciál, Airbus A319.) Slovenský Mi-24 se nám později předvedl v sólovém čísle a ukázal, co tenhle pancéřovaný tankobijec dokáže. Ani české Albatrosy nezůstaly pozadu a předvedly simulovaný útok na letiště. Letos mi přišel malinko lepší než loni, myslím si ale, že pro méně znalého diváka je to stále nic neříkající číslo – představte si to asi takhle – dvojice Albatrosů létá nad letištěm a provádí standardní krycí a útočné manévry, které se dělají při bombardování letištní plochy. Při tom občas odhodí světlice (návnady na teplem naváděné střely země-vzduch) a jindy zase zablikají přistávacími světly. Po průletu se ozve pár výbuchů a uprostřed letiště vidíme dým a záblesky. Pokud ale člověk ví, oč jde, je to docela zajímavá podívaná.

Airbus A319 Mi-24 ve vzduchu Albatrosy výbuch

A do třetice AČR, tentokrát svižnější číslo s nadzvukovým JAS-39C Gripen. Sestava nového českého supersoniku byla určitě zajímavá a, stejně jako v případě jiných nadzvukových stíhaček, divácky velice atraktivní. Gripen nám předvedl svou v podstatě jedinou silnou zbraň proti F-16 – zatáčky s pekelně malým poloměrem (z řad diváků se ozývaly hlášky typu: "Teď dostane smyk a je to v háji!" smile_teeth). Ač jsem na Gripeny zasedlý, tohle prostě moc letadel nedokáže. Důvod je ale jasný – delta křídlo, které má předsazené kachní plochy. V takové konfiguraci dostává manévrovatelnost úplně jiný rozměr.

Gripen

Policie ČR se nemohla nechat zahanbit, proto divákům předvedla simulaci útkou na unikajícího pachatele. Zásahová jednotka přiletěla policejním vrtulníkem Bell 412EP (ano, dodaný panem Budínem), na zem slanila skupina policistů, připravili zastavovací pruh a zleva se už řítila bílá Octavie pronásledovaná policejním antonem. Chvíli po sobě stříleli, pak pachatelé najeli na zastavovací pruh, pochopitelně zastavili a byli dopadeni a naskládání do dodávky "muži v černém". Ti se pak znovu pověsili na vrtulník a nechali se odnést.

PČR

Teď se podíváme na akrobatické skupiny. Letošní brněnské nebe prosvištěly jednak známě "Hvězdy" ze Srbska v konfiguraci pěti letounů G-2 Galeb (srbsky "Sokol"). Galeb je protějškem českého Delfína, podle čehož vystoupení taky vypadalo – bylo to technicky dobře zvládnuté, kultivované číslo, kde nechybělo střídání ani dělení formací, sudový let celé skupiny či průlety nízko nad letištěm. Pozvání přijali letos poprvé i "sousedé" z oblíbeného přímořského letoviska, tedy z Chorvatska – skupina pěti vrtulových PC-9tek "Kryla Oluje" patří opět do těch pomalejších a kultivovanějších čísel, ale jejich výkon bych zhodnotil ještě lépe než ten srbský. Přeci jenom – čím pomalejší letoun, tím víc si toho může skupina dovolit. Poslední skupinou, kterou zmíním, jsou polské "Bialo-Czerwone Iskry" létající (nečekaně) na letounech TS-11 Iskra. Opět to jsou podzvukové proudové stíhačky, sestava byla podobná té srbské, ale nechyběly efektnější kouřové (resp. prachové, abych byl přesný) efekty, působivé srdce prostřelené šípem pro diváky či čelní průlety nad přistávací dráhou.

Stars Krila Oluje Iskry

Ve vzduchu se ale ukázaly i dvě rarity, které minimálně 5 let v ČR vidět nebyly – jednak to byl slavný záchranný vrtulník Sea King (to je ten, který zachraňoval třeba Mavericka z moře, když s Goosem v Top Gunu ztroskotali) z belgického královského letectva, ale také tu byla k vidění jedna novinka – po C-27J Spartanu další evropský pokus o sesazení Herkula z pozice dominanty vojenské přepravy. Jednalo se o dvoumotorový španělský letoun CASA C-295, který do příletu C-130 z Belgie seděl vedle VIP sekce, poté odlétal svou sestavu a uvolnil místo vedle stánku Lockheed Martinu právě pro belgického "většího brášku" C-130H Hercula.

Sea King CASA

A co si schovávám na závěr? Na co se každý rok těším? No přece na číslo nadzvukového jednomotorového centroplánu s volacím znakem "Sting" – na Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon (tento rok zase v belgické modernizované verzi MLU a opět v oficiálních předváděcích barvách belgického Solo Display Teamu). Věřte nebo ne, každý rok se opakuje stejný scénář – létá se a létá, pak se najednou na runwayi objeví F-16, všichni z VIP sektoru vylezou před salonek (ze stánku Lockheed Martinu pochopitelně povinně smile_wink), ozve se šílený rámus motoru Pratt & Whitney, který jede na plno i s přídavným spalováním (alias s forsáží), letoun nabere rychlost a okamžitě se odlepí do téměř kolmého letu – jedním slovem paráda. V tomhle duchu probíhá celé číslo – nechybí nožové průlety nad dráhou, průlety v maximální povolené rychlosti (kolem 850 km/h) a minimální povolené výšce, polovinu letu vidíte za motorem oheň (přídavné spalování) a uši nikdo nešetří. Je prostě znát, že F-16 má silnější motor než JAS-39 a že při vystoupení vítězí hrubou silou. Nezapomenu ale na rok 2006, kdy se místo belgické F-16AM představila nejnovější verze USAF, tedy F-16C block 50 (alias F-16CJ, chcete-li) z East Coast Viper Display Teamu (v USA se F-16 přezdívá "Viper"), která je vybavena podstatně silnějším motorem General Electric – to byl mazec a věřte, že tu krasavici pilot ani trochu nešetřil!

F-16 F-16 světlice F-16 přistání

Hercules a Super Hercules

Belgický C-130H Hercules dorazil na CIAF uprostřed programu – na jeho přílet se chvilku čekalo, vezl totiž na palubě rozloženou Avii B.H.1, která patří k Létajícímu cirkusu pana Kindernaye. Proti plánu ale piloti požádali věž o malý průlet, což jim bylo samozřejmě povoleno, a tak si pánové v kokpitu maličko zablbli. Komentátorka měla maličko starost, aby potom šla Avie ještě složit, ale povedlo se J. Mohli jsme si tak vychutnat nezaměnitelný zvuk starého "Herkula". Jak jsem psal – po kolečku dosedl a zaparkoval vedle stánku Lockheed Martinu. Na staré "stotřicítce" je znát, že byla vyvíjená v šedesátých letech – z vnějšku to ještě jde (i když listy vrtule vypadají maličko zastarale), ale uvnitř si připadáte jako v nákladním vlaku! Zajímavostí je, že letoun má v nákladovém prostoru dva záchody – jeden s nápisem "Urine Only" (alias "pouze moč") a druhý, který je (řekněme) multifunkčnější. Milan Budín říkal, že jednou létali v Afghánistánu ostrou misi a jelikož má letoun v nákladovém prostoru jen pomálu oken, tedy chytit se horizontu není možné, záchod se opravdu hodil smile_sick. A jak vypadá kokpit? Je to prostě starý, klasický budíkový panel (a ještě ke všemu jsou belgičtí piloti malinko nepořádní).

C-130H C-130H kokpit

Nejmodernější verze "Herkula", která se začala, tuším, loni distribuovat, je verze C-130J Super Hercules (nebo její o 3 metry delší verze C-130J-30). Vnějšek zůstal téměř nezměněn – byly jen vyměněny motory a jejich vrtule, které mají nyní víc listů a mají úplně jiný tvar. Ty zásadní a netrpělivě očekávané změny jsou ale uvnitř – Super Hercules přichází jako první přepravní letoun s průhledovými displeji (HUD) pro oba piloty, kompletně digitálním kokpitem (barevné multifunkční displeje, digitální ovládání) a úžasným automatickým systémem, který řídí kompletně celou vykládku – stačí mu jen zadat na GPS místo, kde se mají věci shodit a vše ostatní od navigace, ovládání letounu až po otevření nákladového prostoru a uvolnění nákladu si obstará sám. Říká se, že nový Hercules má na palubě pouze dva členy posádky, těmi je pilot a pes. Pilot je na palubě proto, aby krmil psa. Pes je tam zas proto, aby kousl pilota, kdyby chtěl na něco sáhnout dog. Nevím, co je na tom pravdy, ale říká to Lockheed Martin.

C-130J-30 C-130J kokpit

AČR v současné době potřebuje nakoupit pár přepravních letounů. Evropa samozřejmě, stejně jako v případě Gripenů, ČR víceméně vydírá, aby koupila evropské stroje, USA přirozeně nabízí C-130J-30. Já osobně ale ve Spartanu ani C-295ce nevidím nic pozitivního – jsou daleko menší než C-130J (zhruba poloviční), unesou taktéž méně než polovic toho, co Hercules (Hercules zhruba 20 t, Spartan 11 t, C-295 9 t) a stejně tak je to i s doletem (Super Hercules uletí bezmála 4 000 km s maximálním nákladem, ostatní ani ne 1 900 km). Obrázek si udělejte sami…

A to je vše, co jsem chtěl napsat. Snad to bylo aspoň trošku zajímavé!

Fotky (c) www.airshow.cz

Advertisements

Posted on 8.9.2008, in Záliby. Bookmark the permalink. Komentáře: 5.

  1. Bezvadná reportáž.

  2. Vladimír

    díky za reportáž a super fotky…ta kabina Herkulese je mazec 🙂

  3. dobře napsané… díky

  4. Vláďa: Ty displeje v kokpitu nového Super Herkula jsou stejného typu jako ty, které jsou použity u Gripenu nebo nových F-16E/F (ovšem v C-130 je jich jednou tolik). Jinak fotka kokpitu původního "háčka" se nedá srovnat s tím belgickým – ten na fotce je americký a ti se o ně starají trochu jinak 🙂 a mají je i malinko novější. Je to ale se vším stejný – když vedle sebe vidíš americkou a řeckou F-16, tak ta špinavá je z Řecka ;-). Takhle jsem je opravdu vedle sebe viděl, a to podotýkám, že ta Řecká je o dobrých pár let novější (klidně o 10).

  5. Jinak ještě jedna zajímavost – hádejte, kdo dodává motory a vrtule pro "konkurenty" Herkula? Ano – Lockheed Martin. A věřte, že si tahle společnost teď říká, jestli to náhodou nebyla chyba…

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: