Film: Hvězdná brána – Archa pravdy (minirecenze)

Normální

Archa pravdy Přestože jsem tenhle film už viděl (jako DVD rip samozřejmě), koupil jsem si český originál (stejně jako původní Hvězdnou bránu), protože jsem chtěl podpořit vydání seriálu na DVD. Mimochodem – fanoušci Hvězdné brány se opravdu nenechali zahanbit a ukázali vydavateli, MGM, že o seriál opravdu stojí, protože se prodejnost Archy pravdy rovná úspěchu Harry Potterů nebo Pánů prstenů, což je jednoznačně paráda (seriál by mohl klapnout). Čeká nás, fanoušky, ale ještě jedna výzva – nakoupit ještě poslední DVD film Hvězdná brána – Návrat (vyjde 20. 10.), potom nastane konec roku, Bonton spočítá penízky, pošle čísla do MGM a ti snad konečně pochopí, že seriál v ČR na DVD není zas tak špatný nápad.

Zpět k Arše – rozhodl jsem se udělat takovou malou, opravdu miniaturní recenzičku (spíš zhodnocení toho, co se povedlo a co méně) české verze DVD.

Dabing

Všichni, kdo sledovali dění kolem připravovaných filmů (Archa a Návrat), jistě vědí, že Archu pravdy si MGM nadabovalo po svém, bez ohledu na doporučení distributora i fanoušků (takovou chybu Nova nedělala… teda většinou ne). Vytvořili tedy dabing, který nedělal původní režisér, nebyli obsazeni původní dabéři a občas ujelo pár termínů, které prostě zaryté fanoušky praští přes uši. Můj názor na dabing Archy je ale ten, že se velice povedl – oproti očekávání dabovaly film známé hlasy (Gustav Bubník a podobné legendy). Ano – originální hlasy od TV Nova to nebyly, nicméně pokud na tomhle nebazírujete, není to žádný problém (já na tom nebazíruju rozhodně, protože na seriál koukám samozřejmě v originále s titulky, v televizi jsem ho neviděl ani nepamatuju, takže „no problemo“). Naopak bych řekl, že se dabing povedl MGM víc než Nově.

Takže v hlasech problém není, kde tedy? No – pro obyčejného diváka není problém nikde, opravdu. Vzpomínám si na pouhé tři problémy, které mě coby tolerantního fanouška překvapily. První je samozřejmě profláknutý překlad slova „prior“ jako „Prior“ (bohužel – logický překlad „Převor“ nebo „Posel“, což jsem od někoho slyšel (nebylo to tak v TV?), tu není). Někdo by si možná mohl myslet, že je to dvacet let stará reklama… Druhý, nicméně z mého úhlu pohledu závažnější problém, je, že Teal’covo „indeed“, tedy v češtině legendární „vskutku“, je zde přeloženo jako „jasně“ – katastrofa, ale jen jednou (uff). Poslední problém, spíš pro pobavení, je překlad slova „hyperdrive“ jako „hyperdrajv“… No… snad i nezasvěcený někdy z televize (Star Trek, Hvězdná brána, sci-fi, …) slyšel slovo „hyperpohon“, ne?

Jinak jsou dialogy naprosto v pořádku, správně přeložené, děj vysvětlují dostatečně – prostě v tomhle ohledu bez problémů.

Minirecenze

Co bych k Arše řekl? Jak ji zhodnotit? Zásadní je tady si asi uvědomit, že se nejedná o plnokrevný film, jak jsme zvyklí – velkoleposti typu Spiderman nebo Pán prstenů tu nehledejme. Archa pravdy je především dvoudílem Hvězdné brány jako seriálu. Má trochu lepší spád, více se toho odehraje, ale kvalita je naprosto totožná (resp. vyšší než kvalita posledních dílů 9. a 10. řady). To ale samozřejmě neznamená nízká – když uvážíme, že seriál byl nominovaný na 8 cen Emmy za digitální efekty, asi chápete, oč jde. Upřímně ale – dílům starších řad SG-1 se rovnat nemůže.

Náročný divák by asi řekl, že je děj příliš banální, trpí na četná klišé, která od sebe oddělují digitální efekty; osudové momenty jsou spíše trapné než velkolepé, herecké výkony ploché a dialogy plytké a zase plné klišé. Já ale náročný divák nejsem, navíc jsem fanda SG, takže říkám zhruba toto – jedná se o kvalitní a dějem nahuštěný dvoudíl SG kvalitativně lepší než pilotní dvoudíl Children of the Gods první řady seriálu. Jen zpráva pro Michaela Shankse (Daniel Jackson) – příště to chce ten pláč a zoufalství zahrát malinko líp – skoro to vypadalo, že ses smál.

Co na to Matěj?

A vy telefonujte a objednávejte – při objednávce jednoho disku dostanete ještě další dva jako dárek, k tomu i CD Bílá orchidej a výběr hospodských harmonikářských fláků!

4 thoughts on “Film: Hvězdná brána – Archa pravdy (minirecenze)

1. Vladimír

tak tohle není můj šálek čaje….ale zato jsem si v sámošce spolu s rohlíkama a salámem koupil za 49,- Kč dvojDVD "Jistě, pane ministře" :-))))

2. Doom

vypadá to dobře. uvidíme, jak se mi to bude líbit.mimochodem, v jednom díle 4. řady SGA se objevil Teal’c s naprosto děsným účesem – měl dlouhý vlasy. málem jsem z toho spadl ze židle smíchy.

3. Matěj

Vláďa: Jistě, pane ministře je výborný seriál. V mých očích mu může konkurovat snad jen Haló, haló.

Doom: Archa pravdy není špatný "díl" SG-1, takový nadprůměr 10. série (ta věta naprosto o všem vypovídá – v kladném i záporném). Jinak Teal’c s krátkýma vlasama je děs, natožpak s dlouhýma :-D. Ale Chris (představitel Teal’ca) dlouhý vlasy nosí (a bradku) a upřímně vypadá jak rasta-Schwarzenegger. Takže předpokládám, že to bude v SGA podobný.

4. Matěj

Ještě dodatek – musím říct, že Archa pravdy obsahuje docela dobré bonusy. Samotný film o filmu je dobrý (zvlášť pasáže o zvláštních efektech a "pyrotechnice" a pak samozřejmě tradiční vtipkování Chrise s Michaelem aka Teal’c a Daniel, kdy mu Daniel říká, že ty stromy kolem se za pět minut pohnuly víc než Teal’c za deset let seriálu :-D) a pak ještě skvělý přídavek z ComicConu, kde SG-1 byla – diváci se tam ptají na SG a ty dotazy jsou fakt super, zvlášť pak i odpovědi! (Pro zasvěcené: padl i palčivý dotaz na producenty: "Co máte proti doktorům?!" :-D)

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo