E-TEN Glofiish X600 – kterou ROM? A česky nebo anglicky?

Normální

windows-mobile-logo Vzhledem k tomu, že se mi na telefonu objevil záludný problém (HW vada WiFi modulu), snažil jsem se problém nejdřív podomácku opravit hard resety a updaty ROM. Problém to sice nevyřešilo (jak jinak, když se jedná pravděpodobně o HW závadu) a telefon přesto musel do servisu (snad se brzy vrátí smile_sad), rozhodl jsem se pro nerozhodné (slovní hříčka) sepsat pár vět o různých dnes dostupných verzích ROM.

Kam čert nemůže, nastrčí Windows XP!

Ano – první věcí, kterou je nutné si uvědomit, je fakt, že v současné době jedinou bezproblémovou cestou pro začátečníka a mírně pokročilého uživatele na update ROM telefonu je mít nainstalované Windows XP. Proč, ptáte se? No, jednoduše proto, že updatovací utility (ať už ty oficiální nebo neoficiální) si prostě ještě s Vistou nerozumí (o důvod víc navštívit "kamarádku", které jsem instaloval "ikspéčka" smile_devil). Je tu samozřejmě ještě jedna cesta, ale tu si ti bystřejší z vás jistě vygooglí nebo najdou na fóru E-TEN Users.

Česky nebo "íngliš"?

Tady je to malinko složitější, proto trocha vysvětlení a pak tvrdá a nekompromisní fakta! Inu – lokalizovat Windows Mobile není věc lehká. V podstatě tu máme dva způsoby, jak tuto akci provést – například HTC obvykle integruje češtinu přímo do systému, tedy do ROM. Výhod to má hned několik, nejzásadnější jsou však tyto – takovýto druh lokalizace nijak nezatíží systém ani telefon (žádný extra program, žádné dodatečné místo v paměti, žádné odkazování na externí soubory). Druhým způsobem, který se bohužel často aplikuje, je koupit licence na anglické Windows Mobile, nahrát je do telefonů a pak přes angličtinu plácnout jako dodatečnou aplikaci (např. od Sunnysoftu) jazyk český. Na první pohled žádný rozdíl. Skutečnost je ale taková, že čeština od Sunnysoftu telefon zpomalí průměrně na třetinovou rychlost oproti ROM s přímou lokalizací. Opakuji – mluvím tu o průměrném zpomalení. V určitých momentech je zpomalení daleko, daleko markantnější (často i na desetinu výkonu a méně).

Proč jsem předchozí odstavec psal? Je opravdu nutné si rozmyslet, jak moc češtinu v telefonu chcete. Já osobně půjdu nejspíš, i přes obrovský odpor mého srdce, nicméně přes obrovské nadšení mého rozumu, do anglické verze ROM, která mi poskytne několikanásobně vyšší výkon. Krásně to je vidět třeba na procházení soubory – složka Windows se mi v telefonu s češtinou od Sunnysoftu načítá zhruba 20 vteřin. S oficiální anglickou ROM to je zhruba 1,5 vteřiny a s neoficiální ROM od fanoušků je to pod vteřinu.

Oficiální ROM – Windows Mobile 6

V současné době jsou k dispozici dvě oficiální verze ROM – česká ver. 322 (z dubna 2008) a anglická 382 (tuším červenec nebo srpen 2008). Žádný zásadní rozdíl ve výkonu jsem mezi nimi nepozoroval (samozřejmě mluvíme-li o verzi bez CZ lokalizace Sunnysoft). Jinak řečeno – verze 322 je už slušně odladěná, 382 bude asi o chloupek lepší, nicméně za cenu ztráty češtiny. Zatím se neví, kdy nebo zda vůbec 382 v české mutaci bude.

Neoficiální ROM Windows Mobile 6.1

Ano, pro X600 se nedávno objevila neoficiální ROM s novou verzí Windows Mobile, a sice verzí 6.1, která přináší pár drobných vylepšení, ale hlavně zásadnější změny ve výkonu – systém konzumuje méně paměti RAM, celkově se chová hbitěji. Znát je to už na první pohled – telefon frčí jak raketa, i při porovnání s EN verzemi oficiálních ROM. Jelikož E-TEN pravděpodobně stávajícím zákazníkům přechod na Windows Mobile 6.1 neposkytne (vydává překrytovanou kopii X600 s WM 6.1), je to dobrá alternativa. Jedná se navíc o odlehčenou verzi ROM, neobsahuje tedy většinu zbytečných aplikací od E-TENu. Více na fóru E-TEN Users.

2 thoughts on “E-TEN Glofiish X600 – kterou ROM? A česky nebo anglicky?

  1. Vladimír

    já jsem v tomhle ohledu jednoznačný zástupce anglické verze (obecně u veškerého SW), jen tam musí fungovat plná podpora češtiny (psaní, clipboard atd.)
    co se týče DOINSTALOVANÉ lokalizace na PDA – máš jednoznačně pravdu – brutálně to zpomaluje a navíc se zhorší stabilita systému – dodávali jsme lokalizaci od Sunnysoftu k našim PDA….a za ty roky, co jsme PDA dělali a já byl u firmy jsem si jí na své služební PDA nikdy neinstaloval (na testovací PDA pro řešení problémů jsem pochopitelně musel)
     
    ale pokud výrobce dodává přímo LOKALIZOVANOU ROM, nebál bych se toho…i když osobně bych si jí nevybral. Už jenom kvůli řešení problémů – lokalizovaný hlášení nevygoogluješ, anglický v pohodě 🙂

  2. Matěj

    Vláďa: Přestože jsem se tomu bránil, anglická ROM bude opravdu daleko rozumnější volba (mimochodem ona "ukuchtěná" 6.1 mě vyloženě navnadila – když anglickou, asi tu). Nastavím české národní nastavení a vše bude OK. Angličtina mi samozřejmě problémy nedělá, ale znáš mě – na tu češtinu si tak nějak potrpím. Jenže pokud se mám rozhodnout, jestli 100% výkon a EN verzi nebo 30% (a menší) výkon s CZ verzí… můj rozum má celkem jasno.
     
    Fajn by bylo, kdyby třeba z HTC Diamonda nebo HTC TyTNII šla nějak vytáhnout čeština a skompilovat ji do mého E-TENu… Tak si říkám – že bych si zase začal hrát? 🙂

Zanechat Odpověď

