(Windows Vista + 4GB RAM = BSOD) || (SLI + starý BIOS = IRQ problémy)

bsodgirl Při sestavování počítače, o kterém jsem psal v minulém příspěvku, jsem se setkal se dvěma problémy, které můžou potkat leckdekoho z vás. Rozhodl jsem se tedy, že by nebylo špatné se o tyhle docela podstatné informace podělit a samozřejmě, jak mám ve zvyku, nabídnout řešení.

Windows Vista a 4GB RAM vyvolají na některých konfiguracích BSOD

Znáte to – koupíte si nový nabušený PC, nainstalujete Vistu a najednou se nedostanete do systému! Místo klasické uvítací obrazovky se na vás "usměje" BSOD (tedy modrá chybová obrazovka) a leckdo je překvapen. Obrazovka říká něco v tom smyslu, že je problém s nastavením pamětí RAM a ať zkontrolujete nastavení popř. spustíte poslední známou konfiguraci. Budete asi zkoušet nastavení v BIOSU, možná mrknete na časování, děličku, třeba skončíte i u podtaktování a ona se potvora pořád nechytne. Zkusíte paměti projet memtestem a voila – žádná chyba. Když ale jednu paměť vyndáte (tedy zbude 2GB RAM), systém najednou naběhne. Zvláštní… Když paměti přepojíte tak, aby nejely v Dual Channelu, taky se BSOD nezjeví (není to ale podmínkou).

Řešení

Windows Vista (32 bitové i 64 bitové verze) obsahují chybu, která toto způsobuje. Nejjistější je instalovat Vistu přímo s integrovaným SP1. Pokud tuhle možnost nemáte, vyndejte jednu z pamětí tak, aby systém nabootoval a nainstalujte záplatu KB929777 (odkaz na 32 bit verzi, odkaz na 64 bit verzi).

Starý BIOS v kombinaci s SLI může způsobit BSOD s IRQ chybou

Pokud vám po instalaci Windows Vista na PC s grafickými kartami v SLI nenabootuje a ukáže místo toho modrou obrazovku s nějakou chybou IRQ, může to být buď problém o odstavec výše, nebo to může být právě problém SLI. V tomhle případě doporučím jednu kartu vyjmout, nabootovat do Windows a aktualizovat BIOS základní desky. Právě kompatibilita s grafickými kartami v SLI (a taky často s paměťmi RAM) bývá důvodem vypouštění nových BIOSů. Postup na aktualizaci, aktualizační software či další rady naleznete na konkrétních webech výrobců základních desek.

BIOS se nejčastěji aktualizuje přímo utilitou ve stávajícím BIOSu (ať už Q-Flash od Gigabyte či jakýkoliv jiný systém od jiných výrobců) z diskety nebo USB flash paměti. Většina výrobců ale nabízí pohodlnou aktualizaci přímo z Windows.

Pozn.: Teď, když jsem přidal ten úvodní obrázek, si tak říkám, že kdyby byly ony BSOD tak "nepříjemné" jako na obrázku, asi bych boural systém denně smile_tongue!

Posted on 11.8.2008, in Počítače a Internet. Bookmark the permalink. Komentáře: 2.

  1. Vladimír

    tričko jsem kdysi měl (nechávali jsme si je dělat v práci, když jsem ještě dělal pro MS), tenhle obsah ale ne 🙂

  2. Vláďa: Mně šlo teda spíš o ten obsah ;-). Jinak ten obrázek původně v příspěvku nebyl, dodal jsem ho asi po 10 minutách, protože jsem si najednou vzpomněl, že jsem ho kdysi někde viděl, a tak jsem ho našel – byl holt sympatickej :-).

Zanechat Odpověď

