50 tisíc včera a dnes

Včera jsem pro známého stavěl nový počítač v celkové hodnotě zhruba 50.000 Kč. Dnes po poledni jsem ho odevzdával a po odjezdu majitele téhle mašiny jsem si tak posteskl a vzpomněl si na náš první opravdový rodinný počítač (ZX Spectrum teď nepočítám), který právě oněch 50 tisíc korun stál taky, jenže to už je zhruba 14 let zpátky. Tenkrát to bylo něco – skvělá (dnes již starožitní) bílá bedna s tlačítkem "Turbo", po jehož stisknutí se na displeji místo 75 objevilo 95, stará (tuším) 486-ka tikající na oněch 75MHz (leč s obrovským taktovacím potenciálem), pár megabajtů RAM, PCI grafická karta S3 Trio, která byla osazená 1MB paměti, ale měla další slot pro dodatečný megabajt. Samozřejmě jsme toho využili a časem upgradovali na 2MB, což při hraní Yolkfolk Dizzy poskytovalo brutální nárůst ve vykreslování dvacetipixelového panáčka.

Vzpomínám si, že jsme jednu dobu šibovali a párkrát přeinstalovávali Windows. Chvíli tam byly Windows 95, pak zas 98 a opět 95. Zajímavé bylo, že já jsem změnu registroval pouze v jedné oblasti – titulní proužek okna ve Windows 98 měl barevný přechod, ve Windows 95 nikoliv. To byla zásadní zrada smile_regular. Občas bylo ale nutné sklouznout do M602-ky a zahrát si Retaliatora.

Dnešních 50.000 Kč…

Těžko srovnávat, jestli dneska dostanete za svých padesát tisíc víc nebo míň. Faktem ale je, že hodnota tehdejších peněz se s dnešními nedá srovnávat, takže počítač byl velmi drahý špás. Tak či onak – dnes jsem odevzdával lehce nadprůměrnou herní mašinu s čtyřjádrovým procesorem, dvěma grafickými kartami v SLI, raptořím diskem, 4GB RAM a 800W zdrojem (snad mi nezvednou zálohu za elektřinu smile_wink). Abych nezapomněl – ještě by chtělo zmínit nádherný 24" Dell monitor s PVA panelem.

Že jsme těch 14 let nepočkali, sakra…

Posted on 7.8.2008, in Počítače a Internet. Bookmark the permalink. Napsat komentář.

Zanechat Odpověď

