Windows XP už opravdu ne

Normální

Předevčírem jsem známému "revitalizoval" (či resuscitoval, popř. reinkarnoval?) počítač. Nejednalo se o nic světoborného – šlo jen o to rozšířit starou dobrou SDR 133MHz RAM na přijatelnou hodnotu (zde z 256 na 768MB), nový harddisk (osvědčená IDE verze Seagate Barracudy s 16MB cache), LCD monitor (obyčejná "sedmnáctka") a samozřejmě nezbytná legalizace Windows XP následovaná Office 2007. Nic dalšího se s tímto více než 10 let starým počítačem nedělalo, protože ty naprosto nezbytné změny byly provedeny už před drahnou dobou. Proč jsem instaloval Windows XP a ne Windows Vista? Prostě a jednoduše jsem si říkal, že XP budou jistější volbou pro tento (již) zastaralý hardware.

Proč ale píšu? Poslední dobou jsem mnohokrát instaloval různé verze Windows Vista (od Home Basic přes Home Premium až po jejich 64 bitové verze), takže jsem si navykl na určitý standard. Bohužel jsem tedy neviděl velmi dlouho Windows XP v provozu a ještě daleko delší dobu jsem je nemusel instalovat.

Jak "Visťák" instaloval "ikspéčka"

Předně mě zaskočila zcela negrafická (první fáze) instalace – samozřejmě pokud modré obrazovce říkáte GUI a nepřiletěli jste do téhle doby zrovna DeLoreanem z roku 1985, proberte se, nebo zkuste instalovat Windows Vista či Linux. Windows XP mají samozřejmě úvodní fázi instalace v DOSovém vzhledu, respektive ve vzhledu instalace Windows 2000, ze kterých XP vycházejí. Při instalaci si neužijete rozšířeného správce dělení disků, na druhou stranu si ale v druhé fázi – grafické fázi – instalace užijete marketingových keců, které se do instalace Visty nevešly. Proč? Instalátor Windows Vista se, podobně jako samotný systém, stal prudce přímočarým, přehledně jednoduchým a pohodlným procesem, kde jediná kliknutí provedete právě při úpravách diskových oddílů.

Druhá strana barikády ovšem naopak tvrdí, že instalace Windows Vista je naopak horší proto, že uživateli nabízí málo možností a změn. V pořádku, ale já si myslím, že to je blbost. Dokud je instalace systému natolik inteligentní, že v ní nemusím nic měnit, jsem rád. Navíc – změnit cokoliv po instalaci není naprosto žádný problém, nepotřebujete k tomu už ani, jako v dobách XP a předchozích, instalační CD, resp. dnes už DVD.

instalace_xp instalace_vista

Automatické aktualizace a update obecně

Aktualizace jsou další bitevní pole, na kterém Windows XP drtivě prohrávají, tady snad víc, než kde jinde! Windows Vista nabízí samostatný program pro správu aktualizací, zároveň zobrazuje jejich průběh, historii a také podrobnosti o nich. Oproti tomu Windows XP obsahují pouze webové rozhraní Windows Update a jediný hmatatelný kousek software, který uvidíte, je samotný instalátor aktualizací. Subjektivně probíhá jakýkoliv update pomaleji a s menším komfortem, o přehlednosti a jednoduchosti ani nemluvě.

update_xp update_vista

Vyhledávání a Nabídka Start

Do Windows XP lze oficiálně doinstalovat Windows Search ve verzi 4.0, které je založené na indexování souborů, tedy vyhledává okamžitě. Tento druh vyhledávání je ve Windows Vista plně integrován nejen do Průzkumníka, ale i do Nabídky Start, díky čemuž můžete velmi pohodlně a extrémně svižně spouštět aplikace a vyhledávat soubory. Ve Windows XP mě sám Microsoft velice zklamal – Windows Search není nic jiného než proužek hledání na hlavním panelu vedle hodin, což by samo o sobě nevadilo, ale jeho grafické rozhraní je tristně nevzhledné. Plní ale téměř totožnou funkci jako jeho protějšek u mladšího bráchy, Visty.

Nabídka Start ve Windows XP je právě kvůli absenci vyhledávání, tedy i zobrazování jeho výsledků přímo v nabídce, silně omezená. Jinak ale nabízí velmi podobné funkce i vzhled.

search_xp search_vista

Ovládání systému

Grafické rozhraní Windows Vista je na podstatně vyšší úrovni. To neříkám proto, že podporuje všechny možné průhledné blbůstky, animace oken a Flip 3D (i když se jedná bezesporu o velmi vkusné a příjemné funkce, které však Linux uměl díky Compizu a dalším už dávno); říkám to proto, že se GUI zlepšilo v těch zásadních ohledech. Dialogy ve Vistě jsou logičtější, přehlednější a hlavně dávají uživateli dostatek informací a ty podstatné umí správně zvýraznit.

Ovládací panely jsou na úplně jiné úrovni a potvrzují právě to, co jsem teď napsal – jejich členění a dostupnost je skvělá a logická. Síťování, práva sítí, procházení sítí, sdílení souborů a tiskáren a další záležitosti jsou také s Windows Vista snazší a přehlednější.

Dejte Windows Vista šanci, nebuďte "Mojave"

Věřte mi, že není žádný rozumný důvod zůstávat nebo se vracet k Windows XP (ani se SP3). Pokud vám bude kdokoliv tvrdit, že je Windows Vista špatný systém, nevěřte mu a zkuste si je na vlastní kůži (vždyť se dají stáhnout trial verze, ale můžete nainstalovat i normální a používat je 30 dní bez čísla). Pokud hned po zapnutí neutečete, což se často stává a z vlastní zkušenosti můžu napsat, že to není dobře, uvidíte, že už Windows XP chtít nebudete, pokud je vyloženě nepotřebujete, protože i to se stát může.

Ze zkušenosti vím, že většina kritiků Windows Vista ji ani neviděla. Krásně to dokazuje projekt "Mojave", který provedl Microsoft. Pokud umíte anglicky, pobavíte se na oficiálním webu.

Co na to Matěj?

Já osobně bych se už k Windows XP nevrátil ani za nic. Windows Vista je jednoduše ve všech ohledech lepší systém, pokud u něj vydržíte déle než týden a smíříte se s tím, že si z XP budete muset trošku převykat. Vyplatí se to ale! Já jsem ze začátku taky jen nadával a teď si nemůžu Vistu vynachválit.

Ještě jeden detail – snad to celé nevyznělo jako hanění Windows XP – tak jsem to opravdu nemyslel. XP jsou stále velmi dobrý a hlavně stabilní systém, který má pořád smysl používat. Nemá však smysl u něj zůstávat, mám-li jinou (lepší) alternativu.

6 thoughts on “Windows XP už opravdu ne

  1. Doom

    njn, XPčka – s láskou vzpomínám na roky 2001 – 2003, kdy lidi na Netu řvali, jaký jsou XP hrozný OS. a dneska se řve úplně stejně, ono je IN plivat na úspěšný. i mě by zajímalo, jaké procento odpůrců WV zkusilo v praxi víc jak půl hodiny 🙂

  2. Vladimír

    podle mě je to podle účelu
    příklad 1: chci si koupit tohle:
    http://www.itechnews.net/2008/07/26/fujitsu-lifebook-u2010-mini-tablet-hands-on-pics-and-specs/
    (až to uvedou na trh v USA – u nás se prodávat nebude). Co na takhle málo výkonnej notebook? No Visty jistě ne.
     
    Příklad 2: můj domácí počítač – stavěný pro WinXP, na hry, zcela offline = nic neaktualizuju (kromě driverů, který si stahuju v práci)
    na tom PC asi zůstanou XP až do jeho konce (což bude odhadem tak za 2 roky) A další PC postavím pro Win7
     
    zase naopak na pracovním notebooku  (Lifebook T4010) mám WinXP Tablet PC Edition a uvítal bych Visty, jenže ty nejsou pro tenhle model releasovaný 😦

  3. Martin

    Nelze paušalizovat… Samozřejmě i já jsem si přihřál polívčičku ohledně Vista do negativna, ale samozřejmě jsem natolik soudný, že chápu pokrok, funkci a i smysl. U nás ve firmě se samozřejmě nehodláme Vistama zabývat až do té doby, kdy TO skutečně nebude "nebezpečné" pro chod sítě a zpětnou kompatibilitu HW/SW. Ale jednou to stejně přijde.
    Vistám se nebráním, jen je nebudu dávat na šrot :o)
    Jako každý produkt má svoje + i -. Ve své podstatě si člověk musí sám na konkrétním případě rozhodnout, kdy se mu ten či onen systém bude hodit do jeho práce, potřeb a představ. Rozhodně jsou Vista budoucnost, ale pořád je tu prostor pro to, aby dopadli jako Win98 Milénia :o).
    Životní cyklus XP byl relativně ohromný a ve výsledku velice úspěšný, to se jim prostě nedá upřít. To, že nyní je tu něco nového je prostě život. Zabrbláme si, a nakonec stejně budem s novým PC používat nové Visty.

  4. Doom

    serža: jistě, na málo výkonný nebo starší hardware nemá cenu vistu instalovat. je pravda, že s vistou jsem začínal na Athlonu XP 2400+ s 512 MB RAM, ale to jsem měl multiboot s XPčkama a náročnější věci včt. her jsem dělal na XP. XP samozřejmě svůj smysl mají, stejně tak i WV. Obé jsou výborné operační systémy. Uvidíme jak s trhem zamíchají Windows 7, na které kritici visty čekají jako prase na drbání za ušima :-)já si trochu zařvu – VISTA RULEZZZZ 🙂  a je mi líp 🙂

  5. Matěj

    Samozřejmě máte pravdu, že cpát Vistu na PC s méně než 1GB RAM (a odpovídajícím zbytkem HW) je pitomost – na reálné použití to prostě není. Což je mimochodem důvod, proč jsem na ten onen inkriminovaný PC neinstaloval Vistu, ale XP. Pokud na to ale člověk PC má, Vista je prostě v současnosti nejlepší volba.
     
    Vláďa: Jo, pro speciální užití musí mít člověk speciální systém, tedy "ikspéčka" :-).
     
    Doom: Já si taky vždycky vzpomenu, když vyšly XP a lidi řvali: "300MHz CPU a 650MB HDD jen kvůli systému? Cože? Copak je to nějaká hra?" a teď jsou XP ideální systém pro všechny, Vista zase trpí neduhem: "Cože? 15GB na disku?! 512MB RAM?!" a jedeme dál… copak se asi bude psát za dva roky, že… 😀 Ještě ohledně nadávání na Vistu – jeden příklad za všechny: Kamarádka používala XP, koupila si FSC notebook (Vláďo, bystři) a dostala Vistu. Byla přesvědčená, že je to hrozný systém, protože jí to napovídali známí, kamarádi a "profíci". Předem upozorňuju, že je to spíš počítačový začátečník. Pro její rodiče jsem právě (zase) vylepšoval v příspěvku zmíněný PC a říkám, že koupím XP. Hádejte, co se ozvalo: "Proč? Dej tam Vistu, XP už ne!"

  6. Martin

    Ono to je dost složitější, člověk hledá jakousi absolutní pravdu, nebo chce mít jednoduší rozlišení na dobré \ špatné. Bohužel to není, jednou bude tohle poté ono.  Prostě v určitém případě XP jindy Vista.

Zanechat Odpověď

