14 denní lhůta na vrácení zboží bez udání důvodu

Normální

Od 14. září roku 2000 platí (pro spotřebitele) úžasný ochranný zákon, který praví, že při nákupu přes internet máte právo vrátit nepoškozené (tzn. znovu prodatelné) zboží do 14 dnů prodejci, a to bez jakéhokoliv důvodu a s náhradou v plné výši. Spousta lidí (a obchodníků, bohužel) neví, co tento paragraf doopravdy říká, proto bych své zkušenosti a znalosti rád šířil dál jako osvětu.

Proč tenhle zákon?

Inu, je to jednoduché – pár moudrých hlav se sešlo, že budou chránit zákazníka nakupujícího přes internet (teleshopping, zásilkové služby a podobně). Není to náhoda, že těchto pár moudrých hlav se sešlo právě v naší české demokratické republice! Dále, tedy… Původní podstata zřejmě byla právě ochrana zákazníka. Je jasné, že při nákupu přes internet není možné zboží předem vyzkoušet, osahat si ho nebo alespoň vizuálně "přeměřit". Zákazník by si tedy náhodou objednal jinou velikost bot (a přiznejme si to – při dnešním číslování, kdy co firma, to jiná velikost, to opravdu nemusí být chyba zákazníka ani prodejce). Co teď? Musel by se spolehnout na libovůli prodejce, že mu boty vymění. Co se ale stane, když máme nový zákon? Je tu možnost boty v původním stavu bez udání důvodu do 14 dnů vrátit a získat zpět své peníze (popř. vyměnit a podobně). To vše samozřejmě "ocejchované" naším právním řádem.

Co na to zákazník?

Ten je samozřejmě spokojen. Nicméně přibývá vychcánků, kteří zákona jednoznačně zneužívají, leč zcela v jeho souladu. Prostě objednají třeba mobil, po týdnu zjistí, že to prostě není ono, a tak ho pošlou zpět a chtějí své peníze zpět. Tak samozřejmě zákon zamýšlen nebyl – v kamenném obchodě byste s tímhle taky neuspěli. Internetový prodejce ale musí sklapnout podpatky, mobil vzít, peníze vrátit a pak ho prodat jako bazarový kousek nebo se slevou. Jelikož marže v těchto oblastech jsou minimální (jednotky procent), na prodeji telefonu silně tratí. V lepším případě několik stovek, u dražšího telefonu střední třídy to jde i do tisíc.

Osobní odběr zboží

Spousta obchodníků (i zákazníků) si myslí, že osobním odběrem zboží právo zaniká. Není to pravda a nenechte se nikde takhle napálit! Předmětem zákona není předání zboží, ale uzavření kupní smlouvy. Pokud proběhne po telefonu, po internetu… prostě prostředkem komunikace na dálku, 14 denní lhůta platí a máte na ni plné právo, ať se to komukoliv líbí nebo ne.

Co na to Matěj?

Hlavně ale nebuďte vychcánkové!

Reklamy

One thought on “14 denní lhůta na vrácení zboží bez udání důvodu

  1. Vladimír

    nejvíc mě baví ti internetoví prodejci, kteří tohle udávají jako svoje plus – "u nás můžete zboží vrátit do 14 dnů…" 🙂
    jinak situaci znám dobře i z druhý strany – tedy ze strany výrobce (počítačů)
    zpočátku po nás chtěli internetoví prodejci na takto vrácené zboží dobropis – to je samozřejmě nesmysl, dostali prd. Je to jejich podnikatelské riziko. Takže my jim pouze (za peníze) zboží přebalíme, že vypadá jako nové a lze ho znova nabídnout za plnou cenu.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s